2012 BLIVER ENDNU ET REKORDÅR FOR KRYDSTOGTSKIBE

25. november 2011

Københavns Havn er populær, når det kommer til, hvor krydstogtskibene skal lægge til. I 2011 var der en passagerfremgang på 25 procent og en stigning i krydstogtskibe på 20 procent sammenlignet med i fjor. Samtidig er der allerede nu meldinger om endnu flere skibe i 2012.

Når krydstogtskibene sejler verdenshavene tynde kommer de oftere og oftere forbi København. I forhold til 2010 har der i år været 25 procent flere passagerer på de krydstogtskibe, som anløber Københavns Havn. Det samlede antal krydstogtturister for 2011 ender dermed på cirka 818.000. I 2012 forventes yderligere en stigning på ca. 10 procent.

De mange gæster har i 2011 været ombord på 368 anløb af krydstogtskibe. Det er en stigning på 20 procent i forhold til sidste år. Udover de mange passagerer havde krydstogtskibene i alt også 232.000 besætningsmedlemmer om bord. Det er i sig selv lidt færre, end der bor i Aarhus, Danmarks næststørste by.

Sådan lyder meldingen fra Copenhagen Malmø Port, som er et datterselskab af By & Havn.

Når de tusindvis af turister går i land i København og nyder ferien på restauranter og caféer samt besøger butikker og attraktioner gavner det i høj grad byen. Samlet vurderer Copenhagen Malmø Port, at krydstogterne giver København en omsætning på op mod 1,3 milliarder kroner.

Forudser fremgang igen næste år
Også for 2012 forventer Copenhagen Malmø Port en stigning i antallet af passagerer og krydstogtskibe.

”I 2012 forventer vi en stigning på cirka ti procent i passagerer og anløb af krydstogtskibe. Der er foreløbig 380 meldinger om ankomster til Københavns Havn, ingen nye rederier, men nogle af de nuværende får flere afgange – og der kommer besøg af syv-otte skibe, der ikke før har været i havnen,” siger Arnt Møller Pedersen, COO Cruise & Ferries, Copenhagen Malmø Port i et interview med rejsebranchens avis, Take-off.