TOTALENTREPRISEKONTRAKT PÅ FN-BYEN

29. juni 2010

I dag underskrev By & Havn totalentreprisekontrakt om FN-Byen. Vinderen af licitationen blev E. Pihl & Søn A.S., der dermed skal stå for byggeriet af FN-Byen på Marmormolen. Byggeriet af FN-Byen er samtidig startskuddet for byudviklingen af området, der i dag er en del af Frihavnen.

Om mindre end tre år skal FN flytte ind i sit nye domicil på Marmormolen – bygget særligt til FNs seks organisationer i DK. Byggeriet er på 28.000 etagementer og får en høj miljømæssig profil.

”FN-Byen er en del af byudvikling af Marmormolen, som påny vil give københavnerne adgang til vandet i den del af København. Det er et stort projekt og en stor kontrakt, der i dag er kommet underskrift på. Jeg ser frem til det videre samarbejde,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Fredag den 28. maj blev der afholdt licitation for de seks prækvalificerede entreprenører og vinderen blev E. Pihl og Søn A.S., der nu skal stå for opførelsen af 1. etape af FN-Byen på ca. 28.000 etagemeter. Den første opgave bliver at færdiggøre byggeandraget, så man kan fremsende anmodning om byggetilladelse til Københavns Kommune senest den 1. september i år. Den 1. november forventes den første byggetilladelse at være på plads og byggeriet kan gå i gang.

”Med FN-Byen får København et nyt markant byggeri, som Pihl glæder sig til at udføre i samarbejde med bygherren, By & Havn, og projektets øvrige parter. Pihl har mange års erfaring med store, komplekse byggeopgaver, og vore medarbejdere er derfor godt klædt på til at løfte opgaven på Marmormolen,” siger projektdirektør Hans Anker Nielsen, E. Pihl & Søn A.S.

FN-Byen skal bygges på Marmormolen som led i byudviklingen af området, og Marmormolen er meget mere end FN-By. Der kommer også et nyt boligområde, et hotel samt erhverv – bl.a. med LM-Project; Steven Holls spektakulære 2-tårne-projekt, der skal forbinde Langeliniespidsen og Marmormolen.

Marmormolen er i dag en del af den indhegnede Frihavn, men det ændre sig, når byudviklingen begynder – bl.a vil der blive etableret et nyt offentligt rekreativt område på spidsen af molen. Og FN-Byen er med til at skabe et internationalt miljø med spændende arkitektur tæt på Københavns centrum.

Marmormolen udvikles i samarbejde med Nordkranen og SNS Property Finance. LM-Project udvikles tillige sammen med ATP.

Fakta om FN-Byen:
By & Havn er bygherre på FN-Byen og huset bliver bygget som et energiklasse 1-hus. Energiklasse 1 er en betegnelse for et klimarigtigt hus, som bruger mindre end 50 Kwh pr. m2 pr. år til opvarmning. Der vil være et stort solcellesystem på taget og byggeriet opføres på en ø, som er konstrueret til lejligheden. FN-Byen er tegnet af arkitektfirmaet 3XN og byggeriet forventes klar til indflytning ved årsskiftet 2012/13.

De seks FN-Organisationer, der pt. bor i Danmark er:

• UNOPS – FNs projektgennemførelsesorganisation
  • UNDP – FNs Udviklingsprogram