RIFT OM HAVNENS LEJEMÅL

22. april 2010

Der er ikke altid garanti for udsigt over vandet, og på trods af et trægt udlejningsmarked er der alligevel rift om havnens lejemål. I løbet af den næste måned flytter flere nye virksomheder ind i de maritime omgivelser. By & Havn administrerer i alt 270 bygningslejemål i havnen.

På trods af finanskrisen og et trægt udlejningsmarked er der stadig rift om lejemålene i havneområderne i København. I løbet af den næste måneds tid kommer flere nye lejere til. De fleste lejemål ligger i Nordhavnen, men der er også bygningslejemål på for eksempel Nordre Toldbod.

I en tid, hvor der ikke sælges mange grunde, er udlejning af land-, vand- og bygningslejemål en god indtægtskilde for By & Havn. Derudover bringer de mange virksomheder masser af liv til havneområderne.

”Vi oplever stor interesse for vores lejemål, og der er endda områder i Frihavnen, som er blevet mini-klynger - f.eks. omkring de gamle pakhuse på Klubiensvej, hvor det bugner af spændende design og møbelvirksomheder. De mange lejemål er med til at give havnens områder liv og bidrager for øvrigt også til selskabets bundlinje”, siger Britta Køster, der er chef for udlejningsafdelingen i By & Havn.

I Proviantboderne på Forbindelsesvej 7B åbner en ny vinbutik. Proviantboderne får dermed igen status af provianteringssted, men hvor det før var søens folk, der søgte i havn for at proviantere, kan københavnerne nu søge mod havnen for at fylde på med vin og champagne. Det er ægteparret Mia og Mads Rudolf, der sammen med Anders Frederik Steen Hansen står bag den nye butik, der får navnet Proviantboden SKÅL.

”Proviantboden SKÅL bliver byens smukkeste vinbutik. Fokus vil være på champagne og naturlige vine, der formidler autentiske oplevelser og smager godt. Proviantboden vil have et af de største udvalg af récoltantchampagne i verden og være ualmindeligt velforsynet med økologisk og biodynamisk vin, alt sammen serveret med smagsprøver, højt humør og særdeles kyndig vejledning om vinene og deres væsen”, fortæller Mads Rudolf, der forventer, at butikken åbner 11. maj.

Den 1. juni flytter Advokatfirmaet Indiavej 1 ApS ind i 414 m2 nyistandsatte og ombyggede kontorlokaler på netop Indiavej 1. De fire advokater, Ulla Wulff, Martin Hector, Preben Stokkendal og Birgitte Stenbjerre glæder sig:

”Baggrunden for at vi valgte lokalerne var beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed: Der er en meget smuk udsigt over havnen og grønne områder, det er let for både klienter og advokater at parkere, og der er fin trafikal adgang til lejemålet”, siger advokat Birgitte Stenbjerre.

Også ”Kinasalen” beliggende Indiakaj 12 (216 m2) er lejet ud til Carbofer Maritime Trading ApS. De flyttede ind den 1. april.

Ud over bygningslejemål administrerer By & Havn også 225 landareal-lejemål og 270 vandareal-lejemål. I løbet af de kommende år vil By & Havn påbegynde byudviklingen af Nordhavnen. Byudviklingen vil ske under hensyn til – og i respekt for – områdets eksisterende lejere og gerne med en videreudvikling af de trends som allerede findes.

Udlejningsafdelingens hjemmeside: byoghavn.dk/Udlejning

For yderligere informationer