PLADS TIL 100.000 FLERE KØBENHAVNERE

17. september 2010

Om 20 år er der over 100.000 flere københavnere. Derfor er det sund fornuft at udvide København, som man for eksempel gør det i Ørestad.

Det er godt ti år siden, det første spadestik blev taget i Ørestad. Københavns nye bydel er langt fra færdig, og der er stadig godt gang i udviklingen – bl.a. i Ørestad Syd. By & Havn har netop afholdt en stor konference for professionelle i ejendomsbranchen på Hotel Crowne Plaza Copenhagen Towers i Ørestad City, og der var mange gode idéer til, hvordan bydelen mest harmonisk skal vokse sig ind i teenageårene.

Ved konferencen ”Tæt på Ørestad” var arkitekter, byplanlæggere, rådgivere, konsulenter, erhvervsmæglere og developere samlet for at diskutere Ørestads udvikling her godt 10 år efter første spadestik og seks år efter, at de første beboere flyttede ind. Der var mange oplæg til eftertanke og paneldiskussioner om, hvordan man kan skabe byliv, fremme Ørestads værdier og fortsætte udviklingen af Københavns nye store bydel.

”Det er altid givtigt at være i selskab med engagerede mennesker. Vi har fået mange gode ideer og input med hjem. Udviklingen af en ny by sker ikke på én nat eller ét årti. Det er en særdeles lang proces, der kræver stort engagement fra både os som byudviklingsselskab og fra borgere, politikere og developere. Og set i det lys står Ørestad også stærkt i fremtiden”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Fremtidsforsker Jesper Bo Jensen fra FREMFORSK kunne fortælle, at der, i følge statistiske fremskrivninger, om 20 år vil være over 100.000 flere Københavnere – og at man til den tid vil mangle over 60.000 boliger, hvis ikke byen udvikler sig. Bydele, om for eksempel Ørestad, er en del af løsningen på denne udfordring. Endvidere fastslog Jesper Bo Jensen, at moderne virksomheder bosætter sig efter hvor arbejdskraften er, hvor man tidligere lokaliserede sig, hvor det passede direktøren bedst – hvorpå man blot ventede på, at arbejdsstyrken flyttede hen i nærheden af virksomheden.

Kapitalforvalteren Kristian Krogh fra Aberdeen Asset Management fortalte om, hvordan udlandet ser på ejendomsinvesteringer i København. Hans gode råd til By & Havn var, at man skulle gøre en større indsats for at promovere Ørestad internationalt, idet hans vurdering var, at der er særdeles fornuftigt for fx internationale kapitalfonde at investere i København – herunder selvfølgelig i Ørestad, hvor der stadig er ledige erhvervsgrunde med beliggenhed mellem lufthavn, København City og klos op ad Øresundsbanen, Metroen og motorvej.

Også DRs radiodirektør Leif Lønsmann var på talerstolen. Som chef for Koncerthuset føler han et stort ansvar for at videreudvikle bylivet i Ørestad. Hans drøm er, at der om 10 år - med DR i centrum – findes et stort eksperimentarium for musik i Ørestad, der vil tiltrække børn og voksne fra hele landet og fra alle afkroge i verden.

Sekretariatschef for Golden Days, Ulla Tofte, mener at visionen for Ørestad mangler lidt X-factor. Hendes råd er, at der skal skrues yderligere for drømmene og skabes en særlig identitet, hvor der satses hårdere på værdier som innovation, bæredygtighed, byliv.

Alle før-og-nu billederne kan ses i bogen ”Godt begyndt – et tilbageblik over Ørestads udvikling”, der blev udgivet i forbindelse med konferencen ”Tæt på Ørestad”. Bogen kan læses og hentes her.

Konferencen blev afholdt onsdag den 15. september på Crowne Plaza Copenhagen Towers i Ørestad.

Pressekontakt:
Pressechef i By & Havn