P-HUS MED 747 PLADSER PÅ VEJ I ØRESTAD

30. september 2010

Snart står endnu et P-hus færdigt i Ørestad. Tirsdag den 5. oktober inviterer By & Havn til fejring af, at fundamentet på det nye store P-hus på Edward Thomsens Vej er på plads. P-huset er klar til indkørsel i efteråret 2011 og får plads til 747 biler.

P-huset er netop nu ved at vokse op af jorden på Edward Thomsens Vej i Ørestad City. Huset beklædes med facadeplader, som skaber et skovmotiv, og der indføres et nyt brugervenligt parkeringssystem, som sikrer en optimal udnyttelse af de mange parkeringspladser til borgere, medarbejdere og erhvervsdrivende i lokalområdet. Selve huset opføres som betonelementbyggeri med en særlig cirkulær konstruktion med sammenflettede op- og nedkørselsramper.

”Der er god fremdrift i byggeriet af P-huset, og det vil vi fejre med borgere, samarbejdspartnere og kommende brugere af P-huset. I Ørestad er det jo By & Havn, der står for etableringen af P-pladserne og vi ser frem til at kunne tilbyde 747 nye P-pladser til vores kunder i Ørestad City”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

I tilknytning til selve parkeringshuset opføres også 500 m2 kontorfaciliteter, der skal anvendes af By & Havns parkeringsafdeling. Her kan man også henvende sig, hvis man som parkeringskunde i By & Havn har forhold, som man gerne vil have drøftet. Desuden etableres lokaler til lager og maskinpark for By & Havns driftsfolk, som i hverdagen sørger for græsslåning, snerydning mv. i Ørestad.

125 nye pladser ved Kay Fiskers Plads

Allerede for en måneds tid siden åbnede By & Havn endnu 125 indendørs P-pladser i Ørestad City. Pladserne er bygget i forlængelse af P-huset på Kay Fiskers Plads, så P-huset nu har plads til i alt 460 biler. Udbygningen af P-huset har samtidig skabt en ny offentlig plads på taget af P-huset. Pladsen benyttes i dagtimerne hovedsagligt af ansatte i erhvervsbyggeriet Winghouse og af eleverne på Ørestad Gymnasium, men der er fri adgang for alle ad den nye brede trappe ved Ørestads Boulevard mellem Winghouse og gymnasiet.

Bemærk, at indkørslen til Kay Fiskers P-hus (og de nye pladser) er midlertidig flyttet på grund af skolebyggeriet, så der nu er indkørsel fra nordsiden af Winghouse.

LED Belysning

Da By & Havn begyndte at bygge P-huse i Ørestad, var det et klart mål, at alle selskabets P-huse skulle være indbydende og komfortable. Blandt andet ved at bevare overskueligheden på etagerne (f.eks. ved at minimere antallet af brede søjler midt i rummet) og forsyne P-huset med masser af lys. Der bliver generelt brugt usædvanligt meget lys i P-huse, da undersøgelser viser, at brugerne af P-huse føler sig mere trygge, når der er lys i P-husene hele døgnet. Alle By & Havns P-huse i Ørestad – inkl. det kommende P-hus på Edward Thomsens Vej- er udstyret med LED belysning. Den nye, miljørigtige løsning betyder, at selskabet sparer over 50 % på energiforbruget til belysning – og kan sikre lys i P-husene hele døgnet.

Pressekontakt:
Pressechef i By & Havn