KUNSTVÆRKER GIVER BYEN IDENTITET

17. august 2010

Nogle af Danmarks førende kunstnere er med til at udsmykke Ørestad. Normalt placeres skulpturer i en allerede eksisterende by. I Ørestad er det bevidst gjort på en anden måde. Kunstværkerne er blevet placeret, mens byen vokser op og får liv.

I dag indvies Bjørn Nørgaards ”Kærlighedsøen” i Ørestad City. Dermed er kunsttriologien i Ørestad komplet med ”Muren” af Per Kirkeby i Nord, ”Kærlighedsøen” af Bjørn Nørgaard i City og Hein Heinsens ”Den store udveksler” i Syd.

”Kærlighedsøen har skabt sit eget rum. Denne ø er et kunstnerisk frirum med 4 pavilloner og søjlen med de 12 kvinder. Her kan man drømme sig væk fra byens kværn, en mental pause med en man holder af eller alene. Her er søjler, vand, planter, pavilloner, jord, luft, ild og vand. Ikke et byrum i byen men en by-ø i byen. Ingen kan beskylde Ørestad for at mangle ambitioner. Fremragende arkitekter har tegnet, men jeg synes nu stadig, at der mangler lidt flere kunst-øer, lege-øer, have-øer, tænke-øer og menneske-øer”, siger Bjørn Nørgaard.

I samarbejde med Statens Kunstfond og kunstnerne Per Kirkeby, Bjørn Nørgaard og Hein Heinsen er tre kunstværker placeret som pejlemærker i Ørestad langs metroens højbane ved byens start, midte og slutning. Det er By & Havn, Statens Kunstfond og År 2000 Fonden, der sammen har indbudt de tre kunstnere og finansieret opførelserne af kunstværkerne.

”I Ørestad har vi hele tiden haft fokus på kunsten. Ja, faktisk før der overhovedet var bygninger i Ørestad. Kunst og kultur er med til at give en by identitet, hvilket er noget af det sværeste at skabe, når man bygger by helt fra grunden”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

”Kærlighedsøen” ligger i krydset ved Vejland Allé og Ørestad Boulevard og inviterer de forbipasserende til at holde en pause under de smukke glasmosaikker. I mørke er kunstværket ligeledes markant bl.a. i kraft af sin specielle belysning, der består af undervands-lys, som oplyser kærlighedstårnet samt flere specielt designet LED armaturer som oplyser glaskonstruktionen. Lyset blænder ikke, men kan alligevel ses fra Metroen, når den suser forbi.

Mere kunst i Ørestad

By & Havn har netop udgivet en Kunstguide over de mange kunstværker i Ørestad. Tag guiden med på en cykeltur rundt i Ørestad og læs om alle bydelens skulpturer, udsmykninger og installationer. Lige fra Victor Ashs vægmalerier i VM Bjerget og Julie Henriksens og Mathilde Aggerbos tekstildesign i Tietgenskollegiet - til Harvey Martins markante stålskulpturerer, der optræder i hele Ørestad.

Kunstguiden finder du på www.orestad.dk/kunst

Til venstre: Den store udveksler af Hein Heinsen. Til højre: Muren af Per Kirkeby

Fakta om Kunst trilogien

• Muren af Per Kirkeby står mellem Amager Fælled og Ørestad Nord og markerer begyndelsen på Ørestad
  • Kærlighedsøen af Bjørn Nørgaard ligger midt i bydelen på hjørnet af Vejlands Allé og Ørestad Boulevard, på kanten af Amager Fælled
  • Den Store Udveksler står i Ørestad Syd og slutter Ørestad af ud mod Kalvebod Fælleds savannelandskab

Kærlighedsøens særlige lys: Det er Ligro Lighting A/S og belysningscoach Yossi Maman, der har udviklet lyset til skulpturen, hvor der også er fokuseret på, at lyset skulle være bæredygtigt. Lysløsningen bruger kun 1 kWh på et år, hvilket er et usædvanligt lavt energiforbrug.

Pressekontakt:
Pressechef i By & Havn