KULTURHAVNS JUBILÆUM FEJRES I SYDHAVNEN

30. juli 2010

Fra den 6. - 8. august finder den årligt tilbagevendende havnefestival, Kulturhavn, sted. I år har festivalen 10-års jubilæum, og som noget nyt er Sydhavnen også blevet integreret i havnefestivalen. Og oplevelserne står i kø: Prøv f.eks. den nye sail-in bio eller nyd underholdningen fra én af Kulturhavns i alt 16 scener.

Fredag d. 6. august skydes Kulturhavn 2010 i gang, og igen i år er By & Havn samarbejdspartner. Islands Brygge og Kalvebod Brygge vil som altid danne rammerne om Kulturhavn, men i år vil det også være muligt at tage til Sydhavnen og opleve festivalen her. Kunstnersammenslutningen Illutron arrangerer nemlig KulturSYDhavn, som finder sted på Teglholmens Østkaj, hvor der vil være masser af kunst, teknologi og aktiviteter.

”Hos Illutron er vores mål med KulturSYDhavn at skabe liv og glæde i Sydhavnen. Vi har haft arbejdsplads i Sydhavnen i tre år, og det er vi meget glade for, og vi vil gerne være med til at skabe liv i havnen. For at få så mange festivalgæster som muligt til Sydhavnen, har vi samarbejdet med resten af Kulturhavn om at skabe sejlende og elektroniske forbindelser fra Islands Brygge til Sydhavnen”, fortæller Vanessa Carpenter, som er event koordinator og designer for Illutron.

I Sydhavnen vil der blandt andet være kunstinstallationer samt en masse aktiviteter for unge og gamle. Prøv for eksempel sail-in biografen, hvor du kan sejle ind og se film. Eller prøv kræfter i tovtrækning mod Islands Brygge, få ører og øjne under vand med de vandtætte kameraer og undervandsmikrofoner eller nyd synet af den overdimensionerede bunsenbrænder, der sender kæmpeflammer mod aftenhimlen. Og trænger du til et hvil, så er kunstnercaféen stedet, hvor der serveres kaffe og andre forfriskninger.

Kulturhavn skaber byliv

I By & Havn, som arbejder aktivt for at skabe rammerne for byliv i Københavns nye byudviklingsområder, er Kulturhavn en god måde at bruge havnen og tiltrække endnu flere mennesker til de nye byudviklingsområder langs vandet.

”Vi er glade for det aktive samarbejde, som har udspillet sig mellem lokaludvalget Kgs. Enghave, Illutronen og leder af Kulturhavn Nanna Sørensen. Kulturhavn ser muligheder, hvor andre ser begrænsninger, og det er den form for visioner og handlinger, der knytter de nye bydele og deres spirende liv til den 'store klinge' af kulturudveksling, som resten af byen kører på. Og så er det i øvrigt meget positivt, at Sydhavnen i år er inddraget, så Kulturhavns liv og aktivitet spredes over et større område”, siger By & Havns kulturplanner Erik Skibsted Hey.

Også hos Illutron håber man, at Kulturhavn, særligt i Sydhavnen, vil være med til at samle de forskellige grupper af mennesker, der færdes i området.

”Vi håber, at KulturSYDhavn vil samle både beboere, virksomheder og foreninger i Sydhavnen. Folk vil opleve noget nyt og uventet, og vi håber også, at mange vil deltage i aktiviteterne. Illutron sørger til gengæld for et fantastisk show med lys, lyd, ild, vand og optræden”, siger Vanessa Carpenter.

For at komme fra Islands Brygge til Sydhavnen, skal man tage båd nummer 2, som sejler hver hele time.

Fest i hele havnen

Men det er ikke kun i Sydhavnen, der vil være festlige begivenheder. På Islands Brygge vil der være hele 15 forskellige scener, som blandt andet omfatter en dansescene, hvor du kan danse forskellige danse som salsa, tango og bollywooddans, samt en kulturplæne, en musikscene og et ungeområde. Alle 15 scener er placeret fra Langebro og ned langs vandet på Islands Brygge. På modsatte side af vandet, nemlig på Kalvebod Brygge, bliver scene nummer 16 opsat, og her vil være aktiviteter på Fisketorvet, Copenhagen Island Hotel og Copenhagen Mariott Hotel.

Kulturhavn 2010 er en oplagt mulighed for at nyde vandet, samværet, kulturen og ikke mindst den varme augustsol. Læs mere om Kulturhavn på www.kulturhavn.dk, hvor det fulde program samt kort over alle scenerne kan downloades.

Pressekontakt:
Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586