HARBOUR HOUSE II KLAR TIL INDFLYTNING

14. juli 2010

I Kalkbrænderihavnen i Nordhavnen ligger det helt nye Harbour house II, tegnet af Kim Utzon. Det 14.000 m2 store erhvervsbyggeri er klar til at modtage sine første lejere.

Harbour House II, tegnet af Kim Utzon Arkitekter, er seneste tilføjelse til klyngen af hvide Utzon-huse i Kalkbrænderihavnen. Jørn Utzon udviklede i 1980erne sammen med sine sønner Kim og Jan konceptet for de karakteristiske bygninger i hvidmalet beton, domineret af søjler og skulpturelle tagformer. Projektets skala med relativt lave bygninger, der omkranser mindre pladser og gyder, og det rige formsprog har vist sig levedygtigt gennem årtier og anvendeligt til så forskellige funktioner som møbelhus, klubhus og kontorhusbebyggelser.

”Med etableringen af Harbour House II er der taget endnu et skridt i færdiggørelsen af bebyggelsen omkring Kalkbrænderihavnen. Den fortsatte udbygning af Kalkbrænderihavnen er af væsentlig betydning for By & Havns storstilede projekt med udbygning af en ny bydel i Nordhavnen. Området med Utzon-husene og Indre Nordhavn grænser fra hver sin side op til Sundkrogsgade og vil på sigt blive opfattet som individuelle bykvarterer i et samlet nyt byområde. Der er et udpræget slægtskab mellem skala i byrum og bygninger i de to områder, som vil komplementere hinanden konstruktivt, og som sammen vil understrege den særlige fortolkning af havnens karakter i nye bymæssige funktioner, som vil blive identitetsgivende for det nye Nordhavnen”, siger Byplanchef i By & Havn Rita Justesen.

Stillistisk forsætter Harbour House II udtrykket fra de andre Utzonhuse i Kalkbrænderihavnen. Ligesom Paustian rejser søjlerne sig som trækroner, der bærer taget. Facaden er holdt i hvidt, mens zinktagene (med og uden solceller) tilføjer en grå kant. De to indgange leder ind i store atrier som i dagtimerne oplyses med naturligt sollys fra ovenlysvinduerne i de store tagflader. Harbour House II adskiller sig fra de øvrige bebyggelser ved at indeholde omfattende miljøløsninger.

Der er bl.a. knap 700 m2 solceller på taget, termoaktive betondæk, lavenergi motorer, LED-belysning og vandbesparende toiletter.

Fakta om Harbour House II

Sundkrogsgade 17 & 19, 2100 København Ø
    Færdig opført marts 2010
    Energiklasse 2

• Størrelse: 14.000 m2
  • Anvendelse: Erhverv
  • Bygherre: Rederiet Clipper Group og Klaus Kastbjerg som tilsammen hedder Sundkrog Ejendomsselskab
  • Ingeniør: Stig Wessberg
  • Entreprenør: MT Højgaard
  • Faciliteter: to-plans parkeringskælder, stort auditorium, kantine, café og større fitness- og wellness-område.