GRUNDLOVSMØDE, GUD, GASTRONOMI OG GODT VEJR

2. juni 2010

Der er udsigt til Grundlovsmøde med Københavns overborgmester, open air gudstjeneste, gastronomiske oplevelser og godt vejr i Ørestad i den kommende weekend. Byparken i Ørestad City lægger i weekenden græs til en lang række spændende og anderledes arrangementer.

Lørdag den 5. juni fejres Grundlovsdag over hele landet. Også i Ørestad, hvor Byparken lægger græs til et Grundlovsmøde – naturligvis med de obligatoriske taler. I Ørestad er både overborgmester Frank Jensen (S), gruppeformand Lars Berg Dueholm (V) og gruppeformand Carl Christian Ebbesen (DF) på talerlisten. Grundlovsmødet begynder kl. 12.30.

Mikala Berg Dueholm, formand for Grundejerforeningen i Ørestad City, der stiller Byparken til rådighed, er glad for, at Ørestad igen i år danner ramme om mødet:

”Idéen om at holde grundlovsmøder i Ørestad City opstod sidste år, hvor det første grundlovsmøde i byparken fandt sted. Så nu kan vi vel kalde det en tradition. Traditioner som denne er med til at videreudvikle Ørestad som en attraktiv og dynamisk bydel med identitet - og det er dejligt, at byparken kan danne rammen om mange af de forskelligartede arrangementer og aktiviteter, som finder sted i Ørestad City. Fejringen af Grundlovsdag er for mig en festligholdelse af det danske demokratis fødselsdag. Jeg er derfor meget glad for, at Byparken igen i år danner rammen om et grundlovsmøde,” siger Mikala Berg Dueholm.

Gudstjeneste og middagsbord i det fri
Søndag den 6. juni starter dagen med en noget anderledes gudstjeneste. Solvang Kirke har rykket den traditionelle søndagsgudstjeneste ud under åben himmel. Gudstjenesten begynder kl. 10.30, og det er Byparken i Ørestad City, der danner rammerne om frilufts-gudstjenesten. Alle er velkomne.

Senere søndag den 6. juni vil det også være muligt at få en gastronomisk oplevelse i Byparken i Ørestad City. Arrangementet S.M.A.G. er en madoplevelse, hvor måltidet bliver serveret i det fri. Forskellige lokale forretninger rykker ud på græsset. Hotel og Restau¬rantskolen og Restaurant Storm vil fortælle om klimavenlig mad og skandinavisk madkultur, og der vil være aktiviteter for børnene og foredrag for de voksne. Derudover bliver der serveret lækre og simple retter.

Pladserne ved det fælles bord koster kr. 75 for tre retter og kr. 65 for to retter. Børn under 12 år får halv pris. Pladser ved bordet kan bestilles ved at maile til: bordbestilling.smag@gmail.com. S.M.A.G begynder kl. 12.00 og varer til kl. 18.00.

”Vi ved, at byliv i en ny bydel tager tid. Men den kommende weekend er et godt eksempel på, at bylivet blomstrer i Ørestad – på trods af, at bydelen stadig er meget ung. I By & Havn arbejder vi hele tiden på at forbedre bylivet i vores bydele, men det allerbedste er naturligvis, når det er beboerne og de besøgende selv, der ønsker at bidrage til både begivenheder, traditioner og kunstneriske projekter”, siger Erik Skibsted Hey, kulturplanlægger i By & Havn.

For yderligere informationer
Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard