FN-BYEN KLAR TIL INDFLYTNING OM MINDRE END TRE ÅR

10. marts 2010

Allerede nu er man begyndt at rive bådebroerne ned på Marmormolen i København. Om mindre end tre år skal FN flytte ind i sit nye domicil – bygget særligt til FNs seks organisationer i DK. Byggeriet er på 28.000 etagementer og får en høj miljømæssig profil. FN-Byen er samtidig startskuddet for byudviklingen af Marmormolen.

”Jeg er meget tilfreds med beslutningen om at etablere en FN-by i København. Når FN-organisationerne samles under ét tag bliver de bedre til at samarbejde på tværs og det vil øge effektiviteten og gøre organisationerne stærkere. Vi står over for en række globale udfordringer og et stort behov for at gøre fremskridt på 2015 Målene, men for at skabe fremskridt ude i felten er det afgørende med gode og effektive støttefunktioner bagved. Det er jeg glad for, at vi kan bidrage til – også her i København”, siger Udviklingsminister Søren Pind.

Det er By & Havn, der er udlejer af og bygherre på FN-Byen, der om mindre end tre år er klar til indflytning på Marmormolen i København. Byggeriet har en høj miljømæssig profil; et såkaldt energiklasse 1-byggeri, hvilket betyder, at der i huset skal bruges under 50 KwH pr. m2 pr. år.

”FN-Byen er et ambitiøst miljømæssigt bæredygtigt byggeri, som for alvor vil sætte gang i den øvrige byudvikling af Marmormolen. Et unikt område af København, der med tårne og broforbindelse for alvor vil åbne havnefronten op for københavnerne”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen
FN-Byen er tegnet af arkitektfirmaet 3XN og bliver en del af den kommende byudvikling på Marmormolen, hvor der også er planlagt andet erhverv, boliger, park og to karakteristiske tårne forbundet af en cykel- og gangbro i 65 meters højde. Tårnene og broen – også kaldet LM Project - er tegnet af den verdens berømte amerikanske arkitekt Steven Holl og skal forbinde Langeliniespidsen med Marmormolen samt skabe en fysisk sammenhæng i området.

”Det er glædeligt, at lokalplanen for Marmormolen og Langeliniespidsen er vedtaget, da det åbner op for udviklingen af Steven Holl-projektet. For os er det imidlertid også vigtigt at have et fornuftigt udgangspunkt – det vil sige, at vi skal være sikre på, at der er et tilstrækkeligt lejergrundlag, førend vi tager beslutningen om at begynde byggeriet på Langeliniespidsen”, siger direktør i ATP Ejendomme, Michael Nielsen.

Lokalplanen for området blev vedtaget lige før jul. Udover FN-Byens 28.000 etm2 vil der blive bygget 23.000 etm2 erhvervsbyggeri, det såkaldte erhvervsbånd. Der er også i lokalplanen gjort plads til 28.000 etm2 boliger, et hotel på 25.000 etm2, en udvidelse af FN-byen på 17.000 etm2, samt to tårne (LM Project) på i alt 58.000 etm2, som også er tiltænkt erhverv. Det store Unicef-lager, der nu ligger på marmormolen, rykkes i løbet af 2012 til Nordhavnen for at gøre plads til byudviklingen.

FN-Byen skaber et internationalt bymiljø.

Der er altså store planer for området, hvor etableringen af FN-byen er første skridt i byudviklingen. Det er de seks FN-organisationer, der allerede bor i Danmark, der skal samles i den nye FN-By. FN-organisationerne ser frem til at samle sine danske aktiviteter i et fælles hus. De nye rammer vil styrke FN-organisationernes fællesskab og FN’s profil i Danmark - og i sidste ende være med til at fastholde København som en af verdens vigtigste FN-byer. Høje sikkerhedskrav gør, at FN-Byen bliver placeret på en ø for sig selv, som vil være lukket for offentligheden. Københavnerne får dog adgang til resten af området, og ikke mindst spidsen af Marmormolen bliver et rekreativt areal med grønne oaser og direkte adgang til vandet.

De seks FN-Organisationer, der pt. bor i Danmark er:
UNOPS – FNs projektgennemførelsesorganisation
UNDP – FNs Udviklingsprogram
WHO – FNs Sundhedsorganisation
UNICEF - Børnefonden
WFP - Verdensfødevareprogrammet
UNFPA – FNs Befolkningsfond

Læs mere om byudvikling på Marmormolen her

Pressekontakt:
Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586