ENTREPRISEKONTRAKT PÅ UNICEFS VERDENSLAGER I NORDHAVNEN

23. juli 2010

By & Havn har underskrevet to entreprisekontrakter på Unicefs nye verdenslager, der kommer til at ligge i Nordhavnen nord for Skudeløbet. E. Pihl & Søn A.S. skal stå for selve byggeriet, mens SSI Schäfer A/S skal stå for maskindelen i det højteknologiske verdenslager.

Der er reelt tale om en totalentreprisekontrakt og en maskinleverance, idet E. Pihl & Søn A.S. skal bygge et konventionelt lager med tilhørende lageradministration samt fundament for et højlager, mens SSI Schäfer A/S skal levere et fuldautomatisk robotstyret højlager, et automatisk pakkeri og en klimaskærm til højlageret.

Lageret kommer til at bestå af:

• et ca. 9.100 kvadratmeter og 24 meter højt højlager, der skal kunne rumme minimum 36.000 stk. US eller EUR-paller
  • et 9.700 kvadratmeter og 8 meter højt konventionelt lager, der skal rumme sektioner for modtagelse, pakkeri og forsendelse samt en sektion på ca. 3.000 kvadratmeter til opbevaring af paller
  • I forbindelse med det konventionelle lager etableres værksteder, kølerum og lageradministration på ca. 1.100 kvadratmeter. Lageradministrationen opføres på taget af lageret i lavenergiklasse 1
  • projektet omfatter endvidere etablering af faste belægninger, adgangsveje, pladser, græsarealer etc., i alt 28.000 kvadratmeter. Den samlede byggegrund udgør i alt ca. 58.500 kvadratmeter

Forud for underskrivelsen af kontrakterne er der sket en prækvalifikation af entreprenører (EU-udbud), som blev gennemført i primo 2010.

By & Havn modtog på det tidspunkt 26 anmodninger om prækvalifikation på bygningsentreprisen og seks på maskinleverancen. Heraf blev fem entreprenører udvalgt til at afgive tilbud på hver af opgaverne.

By & Havn er bygherre på byggeriet af verdenslageret i Nordhavnen. Når det står færdigt 1. januar 2012 udlejer By & Havn lageret til Udenrigsministeriet, som fremlejer til FN organisationen Unicef.

Det nuværende Unicef verdenslager ligger på Marmormolen nær Nordhavn Station. Marmormolen er i dag et lukket erhvervsområde, men dette ændrer sig i forbindelse med byudviklingen af området. Københavnerne kan se frem til, at Marmormolen bliver et nyt kvarter på Østerbro med direkte adgang til vandkanten.

Yderligere information:

Michael Soetmann