DANMARKS MEST SØGTE GYMNASIUM LIGGER I ØRESTAD

10. juni 2010

Ørestad Gymnasium er for fjerde år i træk Danmarks mest søgte gymnasium. 418 elever har netop fået besked på, at de er blandt de heldige, der er optaget på Danmarks mest populære gymnasium. Foruden at være populært blandt eleverne spiller gymnasiet en vigtig rolle som kulturel dynamo i bydelen.

Ørestad Gymnasium

Danmarks mest moderne og mest populære gymnasium ligger på Ørestads Boulevard nummer 75.

Her er det ikke kun arkitekturen, som er up-to-date; den måde undervisningen foregår på er markant anderledes end på de fleste andre gymnasieskoler, og gymnasiets profil med fokus på medier, kultur og kommunikation rammer plet i forhold til samfundsudviklingen. Ørestad Gymnasium sætter en ære i hele tiden at være ny og under opbygning, fremhæver gymnasiets rektor Allan Kjær Andersen.

"Jeg tror, at Ørestad Gymnasiums popularitet skyldes vores profil med medier, kommunikation og kultur. Også vores åbne bygning, der signalerer moderne undervisning med en høj grad af elevaktivitet, spiller formentlig ind. Vi har næsten 1000 elever på skolen, og de fortæller åbenbart positivt om os. De kan lide at gå på skolen," fortæller Allan Kjær Hansen.

Nye traditioner
En af de elever, der netop er blevet optaget på Ørestad Gymnasium, er 15-årige Patricia Krogh. Patricia skal begynde på den samfundsvidenskabelige linje med fag som psykologi og mediefag. Metroen gør, at hun nemt kan tage den lange tur fra Vanløse til Ørestad hver morgen for at komme i skole.

”Jeg glæder mig til at starte på Ørestad Gymnasium, for jeg har næsten kun hørt gode ting om skolen. Det eneste dårlige, jeg har hørt om Ørestad Gymnasium, er, at man selv skal skabe nye traditioner, fordi skolen er ny. Men det kan jo også være en god ting, for så har man mulighed for at præge skolen og aktiviteterne”, siger Patricia, der også glæder sig til at gå på en nyere skole.
”Jeg synes, området er nyt og spændende. Og så er skolen flot med moderne arkitektur. Jeg har selv gået på en lidt gammeldags folkeskole, så jeg glæder mig til en mere moderne skole. Det er fedt, at der for eksempel er Apple Computere og moderne it,” siger Patricia Krogh.

Ørestad Gymnasium åbnede i 2007 og blev hurtigt populært. Fra starten har det været høj prioritet, at eleverne inddrages i beslutninger og aktiviteter og dermed er med til at skabe en skole, der er præget af åbenhed. Åbne rum går også igen i bygningen, der er tegnet af arkitektfirmaet 3XN, som også står bag andre bygninger i de nye bydele i København – blandt andet det kommende Bella Hotel og FN Byen.

Dynamo for kulturelle aktiviteter
Ørestad Gymnasium har fra starten været et centralt omdrejningspunkt i arbejdet med at skabe byliv og kulturelle aktiviteter i Ørestad City. Allerede inden Gymnasiet flyttede ind besluttede skolens ledelse, at Ørestad Gymnasium skulle spille en rolle som kulturel dynamo i opbygningen af Ørestad City.

Rikke Faaborg, udviklingschef i By & Havn, mener, at Ørestad Gymnasium har været en stor gevinst for bylivet i Ørestad City.

”Ikke alene bidrager Gymnasiet dagligt med 1.000 unge og kreative elever i bybilledet - gymnasiet har også fra starten deltaget aktivt i netværksarbejde i udviklingen af et levende bymiljø. Blandt andet har Gymnasiet åbnet huset op for kulturelle arrangementer efter skoletid, og Gymnasiet lægger også kontorfaciliteter til Ørestads kulturmedarbejder. Samtidig er Gymnasiet primusmotor for Ørestad Kulturdage, der nu er blevet en årligt tilbagevendende bydelsfestival.”

Sammen med By & Havn og Københavns Kommune har Gymnasiet arbejdet med at gøre skolen til et ”prækulturhus”, indtil bydelen med tiden får flere kulturelle og udadvendte faciliteter og muligheder.

”I en helt ny bydel som Ørestad er det helt afgørende for byens liv, at byens brugere fra start tager ejerskab og deltager aktivt i at skabe et levende bymiljø. Det er ikke nemt, når man bygger på en bar mark, men det kræver netop, at man kan tænke i alternative muligheder og bruge de bygninger, lokaler og arealer, der er til rådighed. I den forbindelse har Gymnasiet spillet en central rolle, og vi håber, det giver et godt afsæt for samarbejdet med den kommende folkeskole og biblioteket om yderligere kulturelle aktiviteter. Og så skal vi heller ikke glemme, at Metroen spiller en stor rolle,” siger Rikke Faaborg.

Ørestad Gymnasium

Ørestads kommende folkeskole skal stå klar i 2011 og kommer til at ligge tæt på Gymnasiet. I forbindelse med skolen bygges der også et kombineret folke- og skolebibliotek, som forventes at åbne i løbet af efteråret 2011.

For yderligere informationer
Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard