49 NYE FAMILIEBOLIGER I ØRESTAD SYD

24. februar 2010

I Ørestad Syd er 49 almene familieboliger undervejs. Wilhelm Lauritsen Arkitekter har tegnet de kommende boliger, som skal opføres tæt ved Vestamager Metrostation og vil stå indflytningsklare i efteråret 2011.

Familieboliger - Ørestad Syd

De kommende almene familieboliger i Ørestad Syd er en del af Københavns Kommunes plan om at bygge 1.014 familieboliger og 113 plejeboliger på forskellige adresser i hovedstaden. I alt opføres der 49 familieboliger i Ørestad Syd, som skal ligge i forlængelse af det markante, hvide byggeri ”Stævnen”, der runder København af ud mod Kalvebod Fælled.

”Byggeriet er arkitektonisk en forlængelse af Stævnen i en lidt mere forenklet form. Det har været vigtigt for os, at bryde skalaen lidt ned i mødet med Kalvebod Fælled. Ørestad Syd er jo et fantastisk område – og det meget markante skel mellem by og land er fascinerende. Jeg kender faktisk ikke noget lignende i Danmark. Med Metroen som bindeled til indre by - er de første etaper af Ørestad så småt ved at blive det, som man drømte om. Og Ørestad Syd er kommet godt fra start - bl.a. med PLUG N PLAY, der er med til at bringe ekstra liv til området”, siger projektleder Torsten Stephensen fra Vilhelm Lauritsen Arkitekter.

Familieboliger - Ørestad Syd

Også i By & Havn, der står for byudviklingen af Ørestad, er der glæde over det nye byggeri:

”De nye almene familieboliger i Ørestad Syd virkeliggør den planlagte diversitet, hvor forskellige ejerformer ligger side om side. Netop dét er en central del af selskabets udviklingsstrategi”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Ørestad Syd er den del at Ørestad, hvor der p.t. er færrest byggerier. Hvor Ørestad Nord og Ørestad City levede godt af højkonjunkturen i midten af 00’erne, er Ørestad Syd kun så småt ved at tegne sig. Ikke desto mindre bor her allerede omkring 250 beboere i Stævnen (fordelt i 110 lejligheder), og snart er også Danmarks største boligbyggeri, 8-Tallet, færdigt og melder klar til indflytning.

Familieboliger - Ørestad Syd

”Vi glæder os over at få endnu flere beboere til Ørestad Syd. For det er helt unikt at bo i Ørestad Syd, der ligger på grænsen mellem by og land. Man kan tage stiletterne på og via Metroen være på Kongens Nytorv på 15 min., eller man kan skifte til traveskoene og på mindre end et minut være klar til at gå tur på Kalvebod Fælled”, siger Vivian Jordansen, der selv har boet i Stævnen i knap et år.

Boligerne i det kommende byggeri varierer i størrelse, men en gennemsnitlige bolig bliver 98 m². Bebyggelsen opføres i ni etager med tagterrasser til 7. og 8. etage, og det forventes, at den månedlige leje for en bolig på 86 m² bliver godt 7000 kroner. Ifølge Københavns Kommunes bedømmelsesudvalg kompenserer den arkitektoniske standard for den lidt højere husleje:

”Det er bedømmelsesudvalgets vurdering, at dette projekt er arkitektonisk markant og spændende og med fokus på de miljømæssige anbefalinger i design og projektering. Bedømmelsesudvalget anbefaler tilbuddet, fordi projektet udmærker sig arkitektonisk, selvom huslejen er relativ høj.”

Det forventes, at byggeriet går i gang til sommer.

Det er også i Ørestad Syd, at Københavns nye store idræts og aktivitetsområde, PLUG N PLAY, ligger. Området blev indviet af Kronprins Frederik sidste år – og er allerede blevet en stor succes. Området indeholder bl.a. en Parkour-bane, en speedskatingbane (rulleskøjtebane), fodboldbaner, beachvolley bane og basketball bane.

Familieboliger - Ørestad Syd

Fakta om det nye byggeri:

• Bygherre: Sjælsø Danmark A/S
  • Driftsherre: Lejerbo