HAVNENS DAG PÅ SØNDAG

17. september 2009

I løbet af de seneste 10 år er Københavns havn blevet så ren, at du kan bade i den. Også fisk og planter stortrives og gør havnen - og byen omkring - til en europæisk storbyperle. På søndag kan du komme endnu tættere på livet i havnen, når der afholdes Havnens Dag.

I de senere år er vandkvaliteten i Københavns havn blevet væsentligt forbedret. Vandet er nu så rent, at det er tilladt at fiske efter både hornfisk, torsk og ørred i havnen. Et synligt bevis på, at vandkvalitet er blevet bedre, er også, at vandplanterne på bunden af havnen er vendt tilbage.

”I samarbejde med Københavns kommune gør vi en målrettet indsats for at sikre et godt miljø i havnen. Det er fantastisk, at det er lykkedes – og er med til at sikre, at havnen og områderne omkring er attraktive at besøge og ikke mindst, at bosætte sig ved”, siger miljøchef i By & Havn, Lene Hartmann.

By & Havn bruger i dag hovedsagligt solcelle-drevne bøjer ligesom selskabet  varetager den daglige renovation af vandarealerne – herunder også i kanalerne. Én gang om året bliver der også foretaget en oprensning af havnen – i år opsamlede By & Havns driftsafdeling omkring 8 tons affald – hovedsagligt indkøbsvogne, vejskilte, bildæk og massevis af cykler.

På søndag fejres Havnens Dag, hvor By & Havn bl.a. inviterer på sejltur og fortæller om byudviklingen omkring havnen. Derudover er der atter fisk på Gammel Strand, når akvarierne fyldes med skrubber, ulke og gylter fra havnen. Kom og oplev den fantastiske rigdom af dyr og planter i havnen, som stortrives i det rene vand. Børn kan også få lov at røre ved levende rejer, krabber og muslinger, samt kreere postkort af f.eks. alger.
I udstillingsteltet er der historiske fotos side om side med den nyeste information om udviklingsområderne i Københavns havn. Du får også de friske resultater fra Københavns Kommunes fiskeundersøgelse, som gennemføres netop i dette efterår. Samtidig står naturvejledere, biologer og øvrige arrangører parate til at besvare dine spørgsmål om havnens natur og miljø.

Havnens dag finder sted på Gl. Strand og akvarierne og udstillingen er åbent fra kl. 11-15. Kl. 13.00 begynder den guidede sejltur rundt i havnen, som varer 1½ time. Deltagelse i alle aktiviteterne er gratis, og bemærk at billetter til sejlturen først uddeles på selve dagen. Havnens Dag arrangeres af Øresunds-miljøskolen, Botanisk Museum, Teknik- og Miljøforvaltningen og By & Havn.

Copenhagen Harbour Jazz
Det er også i denne weekend, at du kan nyde traditionel jazz, når Copenhagen Harbour Jazz skydes i gang fredag den 18. september kl. 14.30. Festivalen finder sted hele weekenden og foregår på seks lokaliteter, der alle ligger i ved eller tær på Københavns havn, og helt centralt i den forbindelse er Nyhavns Ankeret. Det er her festivalen åbnes - og traditionen tro sker det ved, at Jazzdronningen går i land fra en såkaldt chalup, der har sejlet op gennem Nyhavns-kanalen – selvfølgelig med fuld musik.

Presseinfo:
By & Havn, pressechef Pernille Garde Abildgaard: 2916 0586