FULD FART PÅ PLUG N PLAY

30. oktober 2009

I august indviede Kronprinsen Københavns nye store idrætsområde PLUG N PLAY i Ørestad. Og her knap tre måneder senere har københavnerne og de lokale beboere i Ørestad taget stedet til sig. Der er stadig masser af aktivitet og muligheder - selvom vinteren er på vej.

Se PLUG N PLAY filmen!
Se PLUG N PLAY filmen med musik af Mike Sheridan på www.plugnplay.dk

Området er åbent for alle og det er gratis at benytte banerne. Det eneste du selv skal medbringe er en bold eller et par rulleskøjter. Udover at spille volleyball, fodbold, basketball og stå på rulleskøjter – kan du også lære mere om Parkour og Freerunning, idet Danmarks største Parkourpark netop ligger i PLUG N PLAY.

“Jeg synes det er overvældende at se, hvor mange der bruger Parkour parken dagligt. Der er konstant folk der træner herude i dagstimerne, og også fedt at se alle de voksne mennesker, der har genfundet barnet i sig selv og træner på livet løs. Jeg tror, at folk har fået et tilhørsforhold til parken såvel som de øvrige aktivitetsområder på PLUG N PLAY. Det er blevet et område, som mange bruger fordi det er gratis og utroligt flot bygget”, siger Martin Coops fra Team Jiyo, der har været med til at udforme parkourparken.

Den verdenskendte engelske freerunner Ryan Doyle, har også besøgt parken og han er meget misundelig på sine danske kammerater:

”This park is one of the most amazing places I´ve ever been to! The guys here are SO lucky, that they can come here every single day and just train and meet lots of freerunners and traceurs from all over the world. It´s like an international meeting point for freerunners everywhere”, siger Ryan Doyle.

Husk at der mandag, tirsdag, onsdag og torsdag fra 16.00-17.30 og igen fra 17.30-19.00 er der parkour-undervisning på parkourparken v/ Team Jiyo. Sæsonen slutter 12. december og den nye sæson begynder igen i marts/april. Du skal blot møde op, hvis du vil være med. Læs mere om træningen her: http://540.dk/?s=classes&l=da

Områdets skoler og institutioner er også ofte på besøg – ligesom Ørestads beboere har brugt lejligheden til at kaste sig ud i foreningslivet. F.eks. er fodboldklubben F.C. Ørestad City en realitet – de træner hver torsdag på PLUG N PLAYs fodboldbaner.

F.C. Ørestad City

”Det har været fantastisk at spille på PLUG N PLAY, da græsset er perfekt og vi har lys i disse mørke tider. PLUG N PLAY er et super sted, ikke kun for os, men der er altid mange mennesker derude og der er ingen tvivl om at vi vil fortsætte med at bruge PLUG N PLAY i næste sæson som vores ”hjemmebane”. Vi har lært en masse mennesker at kende ved at starte lidt bold op, og det er jo skønt i en ny bydel”, siger Rene Ploug-Rønning, medstifter af fodboldklubben F.C. Ørestad City, der p.t. har 25 medlemmer.

Det er de tilknyttede foreninger, der selv betaler for brug af strøm på banerne, når dagslyset ikke længere slår til. Derfor skal du også være tilknyttet en forening for at kunne tænde lyset på banerne, når der er brug for det. Hvis du har praktiske spørgsmål ang. dette, så kontakt By & Havns bylivsafdeling, Peter Moltesen tlf.: 2916 1438 eller på e-mail: pem@byoghavn.dk.

PLUG N PLAY er et midlertidigt projekt og skal foreløbig ligge i Ørestad Syd frem til 2014. Flere af områdets aktiviteter kan herefter flyttes til andre ledige grunde eller andre byudviklings-områder. De tilbud, der viser sig at have størst tiltrækningskraft, kan også senere bruges som inspirationskilde til andre byrum.

PLUG N PLAY ligger i Ørestad Syd – lige ved Vestamager Metrostation - og er afgrænset af Asger Jorns Allé, Richard Mortensens Vej, Ejner Billes Allé og Robert Jacobsens Vej.

Udover By & Havn, der har betalt for udviklingen og anlæggelsen af området, har Nordea-Fonden, Lokale- og Anlægsfonden og Københavns Kommune bevilget penge til realiseringen af projektet. Derudover har Dansk Idræts-forbund bevilget penge til idéudvikling af projektet.

Yderligere information:
Pressechef Pernille Garde Abildgaard, By & Havn