BEBOERNE ER VILDE MED AT BO I KØBENHAVNS NYE BYDELE

23. december 2009

Udvidelsen af København er en succes, hvis man spørger de mange beboere i byens nye bydele. 91 % af beboerne er meget tilfredse eller tilfredse med at bo i de nye udviklingsområder viser en ny undersøgelse udført af Capacent for By & Havn.

De sidste 10 år har København åbnet sig mod havnen og naturen og givet mange Københavnere mulighed for at bo med vandet eller store grønne områder som nærmeste nabo. Selvom områderne stadig er ved at vokse til, er beboerne i høj grad tilfredse med at bo i Københavns nye bydele. En undersøgelse udført af Capacent for By & Havn viser, at 91 % af beboerne i de nye bydele er meget tilfredse eller tilfredse med deres nabolag.

Undersøgelsen viser også, at tilfredsheden er bredt fordelt over alle de nye områder. 92 % af beboerne i Ørestad og 89 % af beboerne i de nye kanalbyer i Sydhavnen er tilfredse med at bo i området.

Bente Kornbo er en af de beboere, der er meget tilfreds med at bo i Ørestad. Hun har boet i bydelen i over to år, og fremhæver især nærheden til naturen og byen som noget af det, der gør Ørestad til et godt sted at bo: ”Her er en fantastisk infrastruktur med metroen, og alt hvad man i øvrigt kan drømme om, ligger i cykelafstand herfra” siger Bente Kornbo, som også nævner Ørestads skala som en fordel: ”Man føler sig aldrig alene i Ørestad, men der er samtidigt så højt til himlen i Ørestad, at det aldrig bliver et problem”, siger Bente Kornbo.

I By & Havn er adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen glad for undersøgelsens resultat: ”Det største skulderklap de nye bydele kan få, kommer fra beboerne selv. Der er mange meninger om Københavns udvikling, men de mest indsigtsfulde meninger kommer fra beboerne selv. Som byudviklere er vores vigtigste opgave at sikre, at de nye bydele er spændende og attraktive at leve og bo i – og beboerne synes heldigvis, at det lykkes”, siger Jens Kramer Mikkelsen.

De nye bydele i København bliver ikke kun rost af beboerne. Sluseholmen har netop vundet Byplanprisen og er blevet præmieret af Københavns Kommune for god byplanlægning. På samme måde står Ørestad ofte forrest, når god arkitektur skal bedømmes.

Undersøgelsen er udført af Capacent for By & Havn som en spørgeskemaundersøgelse via internettet og er besvaret af 385 beboere.

Pressekontakt:
Peter Presmann, By & Havn, T: 2116 6847