BÆREDYGTIGHED I 4 DIMENSIONER

19. november 2009

Kun 50 meter fra hvor verdens topledere forhandler om, hvordan vi skal redde Jordens klima, åbner en udstilling om fremtidens bæredygtige byggeri. Et byggeri med ambitionen om at blive et af de mest bæredygtige byggerier i verden.

På en af de sidste ledige grunde i Ørestad City vil Nordkranen A/S bygge et af verdens mest bæredygtige byggerier: 4D. Forkortelsen står for bæredygtighed i 4 dimensioner: Miljømæssig, arkitektonisk, funktionel og kommerciel. 4D understreger også, at byggeriet foruden de normale tre dimensioner også har en vigtig fjerde dimension: Bæredygtigheden.

Faktisk viser det sig, at en dansk gennemsnitfamilie kan spare 2/3 af forbruget ved at flytte fra en dansk gennemsnitsbolig til en bolig i 4D-huset - uden egentlig at ændre adfærd. Hvis familien samtidig gør noget for at spare energi, og hvis der installeres energiproducerende enheder som fx solceller på bygningen, kan forbruget komme endnu længere ned.

”4D er et ambitiøst projekt, som vi er stolte af at vise frem. I Ørestad er vi ikke bange for at lægge barren højt – også når det gælder bæredygtighed. Udstillingen giver et godt konkret indblik i, hvad bæredygtigt byggeri betyder i praksis,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

4D

4D-projektet omfatter 26.000 m2 erhverv og boliger, og er beregnet til at være 30 % bedre end lavenergiklasse 1. Det var forventningen, at 1. fase af byggeriet skulle have stået klar i forbindelse med COP 15, men finanskrisen har sat en midlertidig stopper for projektet.  Under COP15 forvandles byggegrunden til udstillingsgrund, så alle interesserede med udgangspunkt i 4D-projektet, kan se hvad bæredygtigt byggeri betyder.

”En bygning der er 30 % bedre end lavenergiklasse 1 er virkelig unik. En del af forklaringen på det gode resultat er, at der er tænkt i helheder, og ikke blot fokuseret på enkeltelementer. De tanker, der ligger til grund for dette projekt, vil kunne bruges til at spare mange ton CO2 fremover i andre bygninger,” siger Tove Lading, der er arkitekt og projektleder for 4D-projektet og udstillingen.

4D er resultatet af en projektkonkurrence, som blev udskrevet af bygherren Nordkranen A/S, By & Havn og Lading arkitekter + konsulenter A/S, med støtte fra ELFORSK og Københavns Kommune. Konkurrencen blev vundet af CUBO Arkitekter A/S, COWI og Passivhus.dk.

Udstillingen er åbner på mandag den 23. november og løber helt frem til COP15’s afslutning den 18. december.  4D-udstillingen er en udendørs udstilling – og er derfor også åben hele døgnet. ELFORSK udstiller energiforskningsprojekter i teltet ved siden af og her er åbent hverdage fra kl. 10-17.

Fakta om 4D

• Bygningens orientering og form, så boliger får sol og kontorer får skygge
  • En energieffektiv klimaskærm med en facade uden kuldebroer og multifunktionelle vinduer
  • Passiv klimatisering med udnyttelse af bl.a. naturlig ventilation og natkøling, suppleret med effektiv solafskærmning om sommeren og varmegenvinding om vinteren
  • A+ hvidevarer samt mulighed for tøjtørring uden energiforbrug
  • Lavenergibelysning til kontorer og delvist i boliger.

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, tlf.: 2916 0586

Arkitekt Tove Lading, Lading arkitekter + konsulenter A/S, tlf. 3283 1968