MIKADO HOUSE BLIVER ØRESTAD NORDS NYE KNUDEPUNKT

26. maj 2009

I dag (26. maj) er der rejsegilde på byggeriet Mikado House, der med sin centrale beliggenhed i Ørestad Nord bliver en dynamo for bylivet i området. Huset lægger i sin udformning op til arbejdsprocesser med fokus på vidensdeling og networking. På den måde kan husets kommende beboere skabe nye fællesskaber og synergi.

Det er Arkitema, der har tegnet huset, som ligger i samme område, hvor IT Universitetet, KUA og DR er udviklingslokomotiver. Stedet kalder på videnstunge, innovationsbaserede og kreative virksomheder, og Arkitema har også selv besluttet at flytte ind i det ca. 20.000 m2 store hus.

Det er også husets ambition at være en dynamo for bylivet i området. Ørestad Nords øvrige brugere kan glæde sig over, at stueetagen vil åbne sig mod bydelen med små butikker, dagligvarebutik og café med udeservering på forpladsen, der kaldes Mikado Plads. Tanken er, at pladsen skal blive hjertet i Ørestad Nord- som "stedet man lige skal forbi".

C.W. Obel Ejendomme A/S bliver ejer af huset, og de har også store forventninger til husets funktioner og unikke beliggenhed:

”Området er jo en udvidelse af Københavns centrum. Du kan cykel hertil, uanset om du kommer fra Østerbro eller Frederiksberg. Derudover er huset en del af området eneste plads, der uden tvivl vil blive et samlingspunkt for hele bydelen. Og med lækre lyse kontorer, der kan tilpasses de enkelte virksomheders behov, fås det ikke bedre”, siger projektdirektør Bettina Nilakantan.

Det forventes, at arbejdet med at etablereMikado Pladsgår i gang til efteråret 2009, og byggeriet står indflytningsklart i 1. april 2010.

”Vidensdelingen trives mellem de mange progressive virksomheder og uddannelsesinstitutionerne i Ørestad Nord. Her er gjort en dyd ud af mødet mellem forskellige videnområder, og Mikado Houses fælles faciliteter støtter op om den tendens. Med de mange fælles faciliteter bliver det bliver oplagt at møde andre i dette hus – og bylivet får endnu et skub fremad i Ørestad”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Presseinfo:

Projektdirektør for C.W. Obel Ejendomme A/S, Bettina Nilakantan, T: 4011 6615