Ny krydstogtkaj på vej i Nordhavnen

22. april 2009

I forbindelse med byudviklingen af Nordhavnen planlægger By & Havn at bygge en helt ny krydstogtkaj. Kajen, der skal ligge ved Nordhavnens yderste grænse, bliver i første omgang 800 m lang og får plads til op til fire krydstogtskibe ad gangen.

Københavns Kommune har planer om at udvide Nordhavnen med ca. 100 hektar - det svarer til 300 fodboldbaner - og Nordhavnen bliver på den måde ca. 50 % større, end den er i dag. Dermed bliver det blandt andet muligt at etablere en ny moderne krydstogtkaj. Udvidelsen af Nordhavnen sker bl.a. med jord fra Cityringen, Nordhavnsvejen og andre anlægsprojekter i København.

”Krydstogttrafikken er stigende og et vigtigt forretningsområde for vores datterselskab Copenhagen Malmö Port. Vores investering i en ny moderne krydstogtkaj vil give CMP bedre rammer for at modtage de mange skibe og give de tusindvis af turister en god modtagelse i København,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Den nye kaj vil blandt andet blive mere miljørigtig, idet der forberedes adgang til landstrøm. I dag skal skibene selv producere strøm, hvilket betyder at skibenes motorer ofte er i gang det meste af tiden.

Området omkring den nye krydstogtterminal kan samtidig blive et nyt udflugtsmål for københavnere og turister med udkigstårn, mulighed for spadsereture, løb og skating. Hvis alt går efter planen, vil den nye kaj stå færdig i 2012.

”Krydstogtferier bliver mere og mere populære, og vi regner med en fortsat vækst i antallet af anløb og turister i København. Hver fjerde turist, som kommer til København, kommer faktisk i dag med skib, og København er i dag rederiernes fortrukne havn i Østersøen, når der skal skiftes passagerer. Derfor er kajkapaciteten en helt central faktor for rederierne og os, og derfor er det meget positivt, at der anlægges en ny krydstogtkaj i Nordhavnen. Det er en forudsætning for, at vi fremover kan udvikle København som destination”, siger Arnt Møller Pedersen, krydstogtchef for Copenhagen Malmö Port (CMP), der står for den operationelle havnedrift.

Der vil stadig ligge krydstogtskibe ved Langelinie, som vi kender det i dag. Men de skibe, der skal skifte besætning og passagerer (de såkaldte turn-a-round-skibe) vil fra 2012 komme til at ligge på den nye krydstogtkaj.

Planerne for udvidelse af Nordhavnen er endnu ikke endeligt besluttet af Københavns Kommune. Københavns politikere skal tage stilling til de konkrete planer (lokalplan mm.), og herefter sendes planerne i offentlig høring, hvor alle kan komme med input. I går blev planerne fremlagt for Økonomiudvalget og vil om kort tid blive fremlagt i Borgerrepræsentationen.

København er den mest besøgte krydstogtby i Østersøregionen. Det største krydstogtmål i verden er Caribien – skarpt forfulgt af Middelhavet. Nyt er, at Østersøregionen er blevet større end Alaska, og i dag er det 3. største krydstogtmål i verden. København er samtidig den havn i Østersøregionen, hvor flest passagerer starter og slutter deres rejse

For yderligere informationer

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard