KØBENHAVN KLAR TIL CANNES

2. marts 2009

København bliver for 14. år i træk promoveret som attraktiv metropol ved MIPIM- messen i Cannes, der er verdens førende messe for investeringer i byer, regioner og fast ejendom. Godt 110 danske virksomheder og organisationer deltager i år på messen, der trods finanskrise besøges af mere end 20.000 deltagere fra 80 lande.

MIPIM løber af stabelen den 10.-13. marts i Cannes. Det sker både i og omkring det berømte Palais des Festivals, som danner rammen om knap 2000 stande med udstillere fra 80 lande. Deltagerne omfatter blandt andet developere, entreprenører, ejendomsinvestorer, rådgivere, arkitekter og politikere.

Som led i den internationale markedsføring af Hovedstadsregionen og Øresundsregionen står Copenhagen Capacity og Malmö Stad bag den 200 m2 store ”Øresundsstand”, der bakkes op af 20 forretningspartnere samt ca. 50 sponsorer fra begge sider af Øresund.

De danske partnere som eksponeres på Øresundstanden er: By & Havn, Københavns Lufthavn, Sjælsø Gruppen, NCC Property Development Denmark, Øresundsbro Konsortiet, Skanska Øresund, Schaumann Group, Juul Frost Arkitekter.

Hverken Copenhagen Capacity, der er den danske hovedstadsregions officielle investeringsfremmeorganisation, eller de øvrige partnere ser finanskrisen som nogen grund til at afstå fra den internationale eksponering, MIPIM betyder.

Administrerende direktør i By og Havn, Jens Kramer Mikkelsen, slår den positive stemning an:

”Byudvikling, som By & Havn jo bekræfter sig med, skal ses i et langt tidsperspektiv. MIPIM er et vigtigt sted at være synlig, da alle verdens spillere på ejendomsmarkedet er til stede. Og vi har mange gode projekter at fortælle om: Ørestad Syd, Marmormole-projektet - med FN-By og Steven Holls spektakulære bro i 65 meters højde - samt præsentation af Skandinavien største byudviklingsprojekt i Nordhavnen. Historien viser, at kriser ikke varer evigt – og når markedet tør op igen, så er vi klar med nogle af Europas allerbedste byggegrunde og byudviklingsprojekter. Det er ikke et øjeblik for tidligt at vise dem frem”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Øresundsregionen byder på en stærk kombination af ”hårde faktorer” som det gode forretningsklima og de gode investeringsmuligheder og ”bløde faktorer” som menneskelig kapital, design og livskvalitet.

”Det har vi søgt at understrege med en eksklusiv stand, der tiltrækker sig opmærksomhed i kraft af sin størrelse, et fælles tema omkring ”bæredygtighed” og et hyggeligt loungeområde med servering af økologiske specialiteter. Hele miljøet omkring standen er med til at skille standen ud fra konkurrenterne samt at facilitere networking blandt deltagerne”, siger administrerende direktør i Copenhagen Capacity, Steen Donner.