STABILE INDTÆGTER TRODS KRISE

18. februar 2009

Krydstogtsgæster og færgetrafik giver gode penge i kassen. By & Havns datterselskab Copenhagen Malmø Port har netop offentliggjort deres årsregnskab, og det er det hidtil bedste resultat i selskabets historie. Resultatet er med til at sikre stabile indtægter i By & Havns samlede regnskab.

2008 blev et godt år for Copenhagen Malmö Port (CMP). Det dansk-svenske havneselskab opnåede i 2008 et overskud før skat på 181 mio. SEK (ca. 140 mio. DKK), svarende til en vækst på 24 procent i forhold til året før. Omsætningen steg med syv procent til 784 mio. SEK (ca. 610 mio. DKK).

CMP havde i 2008 flere krydstogtskibe og mere færgetrafik, mens især omsætningen af biler og byggematerialer faldt. Samlet lå godsomsætningen på 18 mio. tons eller 1 procent under året før.

Dermed er CMP med til at sikre stabile indtægter til By & Havn. Udover indtjeningen fra CMP har udviklingsselskabet også betydelige indtægter fra udlejningsvirksomhed i bl.a. Nordhavnen, og økonomidirektør i By & Havn, Michael Soetmann hilser naturligvis overskuddet i CMP velkommen:

”Det pæne overskud fra Copenhagen Malmö Port samt By & Havns indtjening på udlejningsejendomme er væsentlige indtægtskilder i By & Havns samlede regnskab. Vi arbejder for at skabe levende bydele, som er gode at bo og arbejde i. Salg af bygge-retter og etablering af nye bydele tager tid, og derfor er det godt med andre indtægter, når vi - som i dag – er inde i en afmatningsperiode”, siger økonomidirektør i By & Havn, Michael Soetmann.

CMP’s økonomiske resultat ligger i positiv forlængelse af de foregående år. Siden etableringen i 2001 er omsætningen øget med 69 procent og resultatet er mangedoblet. Fremgangen i omsætning og resultat kan også sammenholdes med, at der i samme periode er kommet 8 procent mere personale.

"Resultatet må betegnes som meget tilfredsstillende, når man tænker på det markante konjunkturskifte i sidste del af 2008. I forhold til tidligere år er 2008-resultatet vores hidtil bedste resultat", siger Lars Karlsson, adm. direktør for CMP, der aflægger sit ottende og sidste regnskab for CMP. På virksomhedens generalforsamling den 3. april 2009 overtager 46-årige Johan Röstin posten som adm. direktør.

De ændrede konjunkturer inden for transport og logistik påvirker CMP i negativ retning, men omsætningen ventes at holde sig på nogenlunde samme niveau i det kommende år. Kun et enkelt forretningsområde (krydstogt), ventes at vokse markant i 2009. Der er i år anmeldt 330 krydstogtskibe mod 301 skibe i 2008.

Læs mere på CMPs hjemmeside

Presseinfo: