STORT NYT IDRÆTSAREAL PÅ VEJ I KØBENHAVN

13. marts 2009

Mens By & Havn er i fuld gang med at bygge ny by, inviteres københavnerne til Ørestad Syd, hvor der om kort tid vil vrimle med idræts- og kulturaktiviteter. For eksempel verdens første Parkour-park og en topmoderne bane til rulleskøjteløb og speedskating.

Mere om PLUG N PLAY på Ørestads hjemmeside

Skitseforslag udarbejdet af Kragh & Berglund landskabsarkitekter A/S.
Klik her for at hente i stort format

Det 25.000 m2 store område kaldes for PLUG N PLAY og ligger lige ved Vestamager Metrostation i Ørestad Syd, hvor de første beboere netop er flyttet ind.

”PLUG N PLAY er et godt eksempel på, hvordan vi udnytter de midlertidige ledige grunde og byrum, som altid vil opstå under opbygningen af en ny bydel”, siger Jens Kramer Mikkelsen, adm. direktør i By & Havn.

Allerede nu er Urbane Haver og Mountainbike Dirtjump i gang. Men også tilbud som beachvolley og streetbasket vil komme københavnere og beboere til gode - ligesom der vil være plads til solbadning, grillhygge og fodbold med vennerne i det nye grønne kulturområde i Ørestad.

Det er By & Havn, der i samarbejde med beboere, idrætsforeninger, og andre samarbejdspartnere står bag de nye tilbud til københavnerne. Nordea Fonden har bevilget 3.150.000 kr. til speedskatingbanen, ligesom Københavns Kommune har bevilget penge til Parkour-parken.

Parkour parken. Skitseforslag udarbejdet af Kragh & Berglund landskabsarkitekter A/S

Direktør i Nordea Fonden, direktør Torben Klein siger:

”PLUG N PLAY giver københavnerne et helt nyt rum i byen, der inviterer til leg, bevægelse og friluftsliv. I Nordea-fonden er vi glade for at kunne støtte rulleskøjtebanen, der kan bruges af alle, uanset om man er speedskater, motionist eller børnefamilie.”

PLUG N PLAY er et begreb, der stammer fra computerverdenen, og overført til ”bylivssprog” betyder det, at det skal være nemt at tilkoble liv og aktiviteter til nye byområder. Der skal for eksempel være adgang til vand, strøm, toiletter og opbevaring, og herfra kan leg og bevægelse, kultur og idræt i byens rum blomstre.

Projektet PLUG N PLAY i Ørestad skal foreløbig køre fra 2009-2014, og ideen er, at områdets aktiviteter umiddelbart kan flyttes til andre ledige grunde eller andre byudviklingsområder. De tilbud, der viser sig til at have størst tiltrækningskraft, kan også senere bruges som inspirationskilde til andre byrum.

Jens Kramer Mikkelsen lægger ikke skjul på, at initiativet også er forretningsmæssigt begrundet:

”By & Havns vision er, at udvikle levende bydele på et forretningsmæssigt grundlag. PLUG N PLAY er en investering i bylivet – en kickstart af udviklingen i Ørestad Syd, hvor de første beboere netop er flyttet ind. Ved at investere i midlertidige idræts- og fritidsfaciliteter håber vi selvfølgelig at tiltrække både beboere og investorer. Og så er det en stor fordel at aktiviteterne kan flyttes rundt, så de kan passes ind i den løbende udvikling af byen.”

Presseinfo:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586