KRONPRINSEN INDVIER IDRÆTSANLÆG I ØRESTAD

31. juli 2009

Fredag den 14. august kl. 16.00 vil Hans Kongelige Højhed Kronprinsen officielt indvie Københavns nye store idræts- og aktivitetsområde, PLUG N PLAY, i Ørestad. Området er 25.000 m2 - ca. dobbelt så stort som Amalienborg Slotsplads - og bugner af aktivitetsmuligheder for alle københavnere.

PLUG N PLAY-området, vil blandt andet indeholde fodboldbaner, Københavns første og én af verdens største parkourparker samt Københavns første rulleskøjtebane efter international standard.

”Vi er glade for, at Kronprinsen vil medvirke til at markere åbningen af PLUG N PLAY. Kronprinsen viser stor interesse for sport og bevægelse – og det er jo netop dét PLUG N PLAY handler om: Nem adgang til aktiviteter samt afprøvning af forskellige nye mindre, men meget succesfulde idrætsgrene, som f.eks. parkour og speedskating”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.
På PLUG N PLAY-området er der ingen fine fornemmelser eller krav om medlemskab af foreninger for at deltage. Her er konceptet helt enkelt: Der er åbent for alle – du kan bare gå i gang med at lege. Området ligger få minutter fra Vestamager Metrostation.

”Initiativet har været i planlægningsfasen et par år og er et skoleeksempel på moderne byplanlægning. Som byudvikler er det vigtigt at finde metoder og igangsætte initiativer, så beboerne og andre i den nye by, får lyst til at bruge byen – mens der stadig bygges. Det tager tid at bygge ny by, og succesen afhænger til dels af, at flere beboerne og naboer også har lyst til at bruge den. Vi håber, at investeringen i PLUG N PLAY vil styrke bylivet i Ørestad Syd”, siger Jens Kramer Mikkelsen.

PLUG N PLAY er et midlertidigt projekt og skal foreløbig ligge i Ørestad Syd frem til 2014. Flere af områdets aktiviteter kan herefter flyttes til andre ledige grunde eller andre byudviklings-områder. De tilbud, der viser sig at have størst tiltrækningskraft, kan også senere bruges som inspirationskilde til andre byrum.
PLUG N PLAY ligger i Ørestad Syd og er afgrænset af Asger Jorns Allé, Richard Mortensens Vej, Ejner Billes Allé og Robert Jacobsens Vej.

Allerede nu har De Urbane Haver taget en del af arealet i brug, men fra den 14. august er følgende aktiviteter tilgængelige på området: Parkour, speedskating (rulleskøjtebane), dirtjump (bane til mountainbike), basketball, streetbasket, beachtennis, beachvolley, fodboldbaner, legeområder samt opholdsarealer, hvor der f.eks. også kan afholdes mindre musikarrangementer.
Udover By & Havn, har Nordea-Fonden, Lokale- og Anlægsfonden og Københavns Kommune bevilget penge til realiseringen af projektet. Derudover har Dansk Idræts-forbund bevilget penge til ideudvikling af projektet.
Mere information om selve arrangementet følger i løbet af næste uge.

Læs mere om PLUG N PLAY:

www.plugnplay.dk