BMX ACTION OG ROCK VED SLUSEHOLMEN

5. maj 2009

BMX World Cup 2009 er det sjette af de 31 arrangementer, som By & Havns bylivskalender byder på. Den 8.-9. maj kan den actionprægede sprintsport opleves på Europas bedste bane mellem Sluseholmen og Ørestad. De danske BMX ryttere har dog ikke altid haft optimale faciliteter.

Cykelsportsgrenen BMX har de senere år nydt større og større popularitet og kan nu i weekenden opleves på dansk jord. Det danske BMX landshold og adskillige medaljevindere fra OL i Beijing er med, når startskuddet til BMX World Cup lyder fredag den 8. maj. Spændingen er garanteret, når deltagerne kæmper om dyrebare point til verdensranglisten, og underholdningen leveres i form af rockmusik fremført af kendte danske musikere.

BMX World Cup bliver afholdt på BMX banen mellem Sluseholmen og Ørestad, som er en af Europas bedste baner. Sporten har dog ikke altid haft de bedste vilkår herhjemme. Før 2005 var faciliteterne ikke på det niveau, de er de dag. BMX rytterne havde ikke nogen fast bane, og derfor måtte de benytte baner i Roskilde og Malmö.

Midlertidig bane i Ørestad Syd
De dårlige faciliteter blev imidlertid vendt til gode i maj 2005, da blandt andre det daværende Ørestadsselskabet kom de danske BMX ryttere til hjælp. På en tom grund i Ørestad Syd fik Københavns BMX klub lov til at bygge en midlertidig BMX bane, hvor overskydende jord fra de mange nye byggerier i bydelen blev brugt til at forme banen. Den nye BMX bane udgjorde en glimrende midlertidig løsning. I stedet for at have en tom grund liggende, fik Ørestadsselskabet udnyttet pladsen og hjalp samtidig Københavns BMX klub med træningsfaciliteter i hovedstaden. At jorden til banen kunne finansieres af byudviklingen i Ørestad gjorde blot løsningen endnu mere oplagt. Selvom grunden i Ørestad senere blev solgt, var den midlertidige bane nem at flytte til et andet sted i området.

Nils Stærk, ejer af Njalsgade-galleriet Nils Stærk Contemporary Art, er formand for Københavns BMX klub og selv passioneret BMX kører. Han fortæller om den midlertidige bane i Ørestad Syd:

Da BMX sporten manglede en bane i København, tog vi kontakt til det daværende Ørestadsselskabet, som var yderst behjælpelige og blandt andet stillede en grund til rådighed for en bane. Derudover var Ørestadsselskabet efterfølgende også aktive omkring banens drift. På den måde blev der skabt en grundstamme for sporten, og Ørestadsselskabet kan tage en stor del af æren for BMX-sportens fremgang i København,” siger Nils Stærk.

Europas bedste BMX bane på Sluseholmen
World Cup stævnet, som København også var vært for i 2008, trækker mange tilskuere og BMX entusiaster til København. Det var derfor nødvendigt med en bane med yderligere kapacitet, da det stod klart, at København skulle få æren af at lægge jord til World Cup stævner to år i træk. På den nye bane er der plads til 750 tilskuere.

Tilskuervenlig sport
BMX sporten kom for alvor på verdenskortet, da sporten var med for første gang ved OL i Beijing sidste år.  BMX er på rekordtid blevet en populær sport for både udøvere og tilskuere. Der er masser af dramatik og action både på og udenfor banen. Ved World Cup 2009 bliver sporten desuden akkompagneret af rockbandet BeMyeX (Jacob Binzer (D-A-D), Jesper Elnegaard (Maborosi), Rune Funch (Warwick Avenue), Assi Roar (Secret Oyster Band) og Jacob Illeborg (Warwick Avenue). Kvalifikationen finder sted om fredagen, og om lørdagen løber finalen af stablen. Entré koster 75 kroner begge dage, men er gratis for børn under 12 år.