NORDENS BEDSTE ARKITEKTUR FINDES I KØBENHAVN

4. februar 2009

I går aftes blev VM Bjerget kåret som Nordens bedste arkitektur, da Forumprisen 2009 blev uddelt i Stockholm. Dermed er det tredje gang på blot fem år, at byggerier i København er løbet med den eftertragtede nordiske pris. Prisen er den eneste af sin slags, som samlet bedømmer arkitektur i Norden.

Det blev det kombinerede boligbyggeri og parkeringshus, VM Bjerget i Ørestad, der løb med Forumprisen 2009. VM Bjerget er tegnet af Bjarke Ingels Group, der også i 2005 vandt Forumprisen for VM Husene, der ligger ved siden af VM Bjerget i Ørestad City. Sidste år var det også København, der løb med den nordiske hæder, da Ørestad Gymnasium - tegnet af 3XN, vandt prisen.  Dermed er det tredje gang på kun fem år, at byggerier i Ørestad vinder den fornemme pris.

At det lige er byggerier i Ørestad, der markerer sig så fornemt i internationale arkitekturkonkurrencer er ifølge adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, ikke nogen tilfældighed;

”I Ørestad har vi muligheden for at tænke utraditionelt - også når det gælder arkitektur. Kodeordene i udbygningen af bydelen er diversitet og høj kvalitet. Kriterier som også er vigtige under den nuværende økonomiske afmatning.  De internationale anerkendelser viser endnu en gang, at Ørestad er på det arkitektoniske verdenskort,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Det var en stolt arkitekt, Bjarke Ingels, der modtog endnu en pris for sit byggeri:

”Efter at VM Bjerget blev kåret som verdens bedste boligbyggeri ved Verdens Arkitektur Festivalen i Barcelona i efteråret og nu er shortlistet til Mies van der Rohe prisen, så er det så småt begyndt at gå op for os, at der er andre der sætter pris på det her hus. Så vi er meget taknemmelige – og stolte – over at vi har kunnet markere os her i Norden i konkurrence med så vellykkede projekter som Fosters elefanthus og især Snøhettas Oslo Opera”, siger arkitekten bag VM Bjerget, Bjarke Ingels og fortsætter:

”Men det er ikke kun arkitekter der holder af huset. For nylig sendte Kaspar Astrup Schrøder mig en teaser til hans kommende dokumentar film ”My Playground” som følger team Jiyo, en flok parkour løbere (urbane abekatte) som springer rundt inde i og uden på VM Bjerget. Så selv i parkour kredse er huset blevet et kult hit!”

Se traileren på Kaspar Astrup Sørensens film ”My Playground” her

Interiør i Ørestad Gymnasium. Ørestad Gymnasium vandt i 2008 Forumprisen

VM Bjerget har det seneste år modtaget adskillige priser, blandt andet titlen om verdens bedste boligbyggeri – ligesom byggeriet er blandt de nominerede til den internationale ejendomsmesse, MIPIM, der findes sted i marts, samt Mies van der Rohe-prisen, der kun uddeles hvert andet år.

Hvis du har lyst kan man høre og se mere om historien bag VM Bjerget og blandt andet se den oprindelige model, kan det anbefales at se udstillingen ”Yes is More”, som åbner på Dansk Arkitektur Center den 21. februar 2009.

Læs nyhedsbrevet om verdens bedste boliger: VM Bjerget

Læs om Forum AID prisen

Læs om MIPIM ejendomsmesse

Læs om Mies van der Rohe prisen

Du kan også læse mere om arkitekturen i Ørestad på www.orestad.dk.

Presseinfo:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard,