TOTALRÅDGIVER FOR FN-BYEN FUNDET

16. december 2008

Vinderen af totalrådgiverudbuddet på FN-Byen er netop kåret og dermed er byudviklingen af Marmormolen i Københavns havn kommet et skridt nærmere. Det vindende totalrådgiver-team blev Leif Hansen Rådgivende Ingeniører og 3XN arkitekter. By & Havn er bygherre.

Den 8. oktober 2008 udsendte By & Havn udbudsmateriale for totalrådgivning for den kommende FN-By, der skal ligge på det yderste af Marmormolen. Der var fem prækvalificerede totalrådgiverteams i konkurrence og vinder-teamet blev altså Leif Hansen Rådgivende Ingeniører i samarbejde med 3XN Arkitekter.

Prisen for totalrådgivningen har haft væsentlig betydning i afgørelsen af, hvem der skulle indstilles til opgaven, men de bydende totalrådgiverteams har også skullet tage stilling til arkitektoniske og ingeniørmæssige fokusområder, som kan understøtte de enkelte FN-organisationers identitet i et enhedsskabende byggeri.

”Beliggenheden på det yderste af Marmormolen er unik– og By & Havn ser frem til at samarbejde med det vindende team om at bygge en FN-By i verdensklasse”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Lars Kragh, administrerende direktør i Leif Hansen Rådgivende Ingeniører A/S siger:

”Leif Hansen Rådgivende Ingeniører glæder sig til – i tæt samarbejde med 3XN – at løfte et af det kommende års mest spændende byggeopgaver. En ny FN-by i Københavns havn bliver et fantastisk udfordrende projekt at løse, og vi ser det, som ingeniører, som vor fornemste opgave at sikre bygherren et optimalt byggeri, hvor der er fokus på samarbejde, bygbarhed, fleksibilitet, bæredygtighed og stram processtyring. Vi er meget stolte af at være med til at bygge en ”ny by” til en international organisation, der har til formål at forbedre menneskers liv og opvækst over hele verden.”

Kim Herforth Nielsen, ledende arkitekt hos 3XN siger:

”FN er en meget betydningsfuld international organisation, og det har en stor værdi for København, at de vælger at samle deres aktiviteter her. Samtidig er FN-byen også for arkitekten et meget spændende projekt. For FN-byen bliver ikke bare en bygning, men netop en by, der samler indbyggerne inden for en fælles ramme. Den markante placering yderst på Marmormolen stiller krav til både æstetik og sikkerhed, og samtidig er det afgørende at give FN-byen et åbent og menneskeligt udtryk, der afspejler FNs humanitære profil. Vi er stolte over at være med til at skabe de fremtidige rammer for deres vigtige arbejde”.

Det er bl.a. rådgiverteamets opgave at imødekomme FN’s ønsker i forbindelse med byggeriet, samt at stå for programmering af byggeriet, ansøgning om byggetilladelse, projektering mv. – alt i nært samarbejde med bygherren By & Havn.

FN-Byen omfatter et byggeri på ca. 30.000 etagemeter med mulighed for en senere udvidelse af byggeriet på ca. 15.000 etagemeter. Det er FN’s strategi, at samle alle organisationens aktiviteter i København på den nye adresse.  FN-Byen er en del af Marmormole-projektet som foruden FN-Byen omfatter boliger, erhverv og et hotelbyggeri - samlet set et etageareal på ca. 160.000 m2.

FN i Danmark består af

• FN’s projektstyringsenhed UNOPS’ globale kontor
  • FN’s udviklingsorganisation UNDP’s nordiske kontor
  • FN’s sundhedsorganisation WHO’s regionale Europa-kontor
  • FN’s børnefond UNICEF’s globale forsyningsdivision
  • FN’s befolkningsorganisation UNFPA’s nordiske kontor
  • FN’s fødevareorganisation WFP’s nordiske kontor

Ifølge planen skal FN-Byen stå færdig i 2012. Læs mere om FN-Byen og Marmormolen på www.marmormolen.dk.
Se TV2 Lorry indslag om de mange FN aktiviteter, som samles på Marmormolen

Presseinfo:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586. E-mail: pga@byoghavn.dk

Adm. direktør for Leif Hansen Rådgivende Ingeniører, Lars Kragh,T:  4485 8611. E-mail: lak@leifhansen.dk

Ledende arkitekt hos 3XN, Kim Herforth Nielsen, T: 2084 6611.E-mail: khn@3xn.dk