Steven Holl vinder byggeri på Langelinie og Marmormolen

31. oktober 2008

Vinderen af arkitektkonkurrencen om de to tårne og broen mellem Langeliniespidsen og Marmormolen blev den verdenskendte amerikanske tegnestue Steven Holl Architects. Dommerkomiteen blev overbevist af forslagets kompakte tårne, der er tilpasset havnemiljøet - og broen, der ”mødes som et håndtryk over havnen”.

Vinderprojektet er netop blevet præsenteret ved et pressemøde og karakteriseres ved to spektakulære og robuste tårne - ét på Marmormolen og ét på Langelinie. Tårnene er forbundet med en spinkel gangbro, der efter dommerkomiteens mening ligner ”et håndtryk” mellem de to molespidser.

Dommerkomiteen finder udtrykket i forslaget eksklusivt og lægger vægt på, at det samtidig indbyder til publikumsorienterede faciliteter som f.eks. terrasser, restauranter og naturligvis færdsel på den spektakulære gangbro, der forbinder de to områder.

Tårnet på Marmormolen er 24 etager højt og tårnet på Langeliniespidsen er med sine 27 etager lidt højere. Broen, der forbinder de to molespidser, udgår fra tårnenes 17. etage – 65 m over havets overflade.

Overborgmester Ritt Bjerregaard siger:

”Jeg glæder mig over, at vi med udviklingen af Marmormolen får åbnet endnu et havneområde for københavnerne.Med vinderprojektet får vi et rigtig godt højhusbyggeri, der vil binde byen bedre sammen og fungere som et vartegn i havnen.”

Teknik- og Miljøborgmester, Klaus Bondam siger:

"Vi arbejder i disse år med at udnytte havneområderne bedre som byrum. Med projektet på Marmormolen og Langeliniespidsen får vi international arkitektur af høj kvalitet, der kan sætte København på verdenskortet og samtidig skaber nye attraktive byrum for københavnerne."

Også ATP, der ejer grunden på Langeliniespidsen, er begejstret for vinderprojektet:

”Det er et byggeri, der vil forbinde byen og verden. Der er ikke meget kobbertag og brosten, men til gengæld det visionære byggeri, som Københavns mest markante molespids fortjener. Jeg mener, København får et vartegn, som fint afspejler både byens og stedets historiske betydning,” siger direktør i ATP, Lars Rohde.

Formand for dommerkomiteen og adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, siger:

”Projektet kombinerer det flotte, det funktionelle og det forretningsmæssige – og så har projektets to tårne rod i havnens oprindelige arkitektur. Dette vinderforslag er arkitektur i høj, høj klasse.”

Arkitektkonkurrencen omfattede, udover konkurrencen om tårnene og broen, også en idékonkurrence for landskabelig behandling af de tilgrænsende byrum.

Marmormolen vil derudover være ramme for den kommende FN-By i København, ca. 25.000 etagemeter boliger samt yderligere ca. 55.000 etagemeter erhvervsbyggeri og et hotel.

Steven Holl

Arkitekten bag vinderforslaget er den verdensberømte amerikanske arkitekt Steven Holl. Steven Holl er en af nutidens mest efterspurgte arkitekter med byggeprojekter over hele verden. Han er kendt for sit poetiske formsprog, sin leg med lyset, sin respekt for materialerne og for at tilpasse sine bygninger den lokale kontekst.

Det er vigtigt for ham, at hvert byggeri er unikt. Derfor er hans arbejdsmetode at være til stede på selve grunden, opleve lyset, omgivelserne, lydene. Indtrykkene omsætter Steven Holl på papir i akvarel-tegninger, som senere raffineres til de færdige arkitekttegninger.

Steven Holl har modtaget en væld af medajler og priser siden han i 1976 grundlagde arkitektfirmaet Steven Holl Architects i New York. Han er blandt andet udråbt til USA's bedste arkitekt af Times Magazine, ligesom han blandt andet har modtaget den fornemme Alvar Aalto-medalje. I tillæg er Steven Holl professor ved den prestigefylde arkitektskole ved Columbia University og har udgivet adskillelige bøger om arkitektur.

Steven Holl kender allerede en del til Skandinavien, hvor han bl.a. står bag KIASMA – Helsinkis berømte museum for samtidskunst, samt Kunstens Hus i Herning, der bliver hjemsted for Herning Kunstmuseum, Ensemble MidtVest og Socle du Monde.

Presseinfo:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586