Kultur og glade dage i Ørestad

30. september 2008

Fra den 8. – 11. oktober buldrer det løs i Ørestad med 37 forskellige arrangementer samlet under temaet ”Fremtid og fællesskab”. Arrangementerne spænder vidt – fra åbent hus, debatarrangementer og dragedag til lyskunst, rulleskøjtedisko, punk og parkour.

Det store program er netop offentliggjort – se det hele på ØX08 – Ørestad Kulturdages hjemmeside www.orestad.dk/ox08

Københavnerne og ikke mindst Ørestadsborgerne får en ny kulturbegivenhed fra den 8. - 11. oktober. Hvadenten du altid har drømt om at lære teknikken bag Parkour, hvor man bruger byens rum og indretning til akrobatik, eller du ønsker at fordybe dig sammen med nogle af Danmarks dygtigste forfattere - eller bare vil slå gækken løs ved en af de mange koncerter, så er Ørestad stedet fra den 8. - 11. oktober.

Et samarbejdsprojekt

I forbindelse med planlægningen af ØX08 har det været vigtigt for By & Havn, at kulturdagene skulle være et fælles initiativ blandt de organisationer og institutioner, som bor i og beskæftiger sig med Ørestad.

Bag ØX08 - Ørestad Kulturdage står en bred skare af organisationer og foreninger; IT-Universitetet, DR, Field´s, Metroselskabet, Ørestad Nord Gruppen, Københavns Universitet, Ørestad Gymnasium, JCI-Ørestad, Under Vand og selvfølgelig By & Havn.

”Ørestad Kulturdage er en succes allerede før, arrangementerne begynder. Det er første gang, så mange parter har været aktive og har arbejdet så godt i samme retning. Jeg er sikker på, at vi er i gang med at skabe en meget levedygtig tradition til glæde for Ørestadsborgerne og bydelens medarbejdere, som også vil sætte Ørestad på københavnernes mentale landkort,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

By & Havns afdeling for byliv arbejder ofte sammen med forskellige samarbejdspartnere og står hvert år bag et stort kulturprogram. I løbet af sommermånederne har man f.eks. kunnet opleve en Ny Cirkus forestilling i byparken i Ørestad City og smagt lækkerbiskener fra restaurant nomas gourmet køkken på Amager Fælled.

”Ørestad Kulturdage er et anderledes projekt. Denne gang sidder By & Havn ikke i kaptajns-sædet og bestemmer, hvad der skal ske. Det er en bred skare af arrangører, der tegner programmet. På den måde kan vi virkelig mærke, at bydelen langsomt begynder at stå på egne ben, og at beboerne, institutionerne og virksomhederne interesserer sig for at gøre deres nærområde til et endnu mere interessant sted,” siger kultur planner i By & Havns afdeling for byliv, Erik Skibsted Hey.

Fuld gang i Under Vand - tyvstart i weekenden

By & Havns tilskud til festlighederne sker især i den succesfulde kulturdynamo Under Vand – en tidligere cykelkælder på Kay Fiskers Plads, som i løbet af sommeren har huset en lang række kunst- og festarrangementer. Under Vand er i øvrigt nomineret til Byens bedste OVERRASKELSE af Kulturguiden AOK.

Allerede den 3. oktober tyvstarter ØX08 og Under Vand med pladereception for Nils Davidsens FaKIRGIRaF, der lancerer CDen ”Oe”. Senere på aftenen indtager konceptet KlubRimini DJ pulten og spiller op til Italo disco og Eurodance. Dagen efter er der ActionHygge & NettoRave (teamet bag Distortion festivalen), som præsenterer dOP(Live, Paris) + Djuna Barnes + UngFlugt + DØD.

Og i selve Kulturdagsperioden fra 8.-11. oktober står arrangementerne i kø i Under Vand; punk koncert, debat om byliv, kunstinstallation og CPH Roller Disco med gejlet discoshow til den store John Travolta medalje. Om eftermiddagene inviterer vi unge fra Ørestad og de omkringliggende kvarterer til Connect Create med workhops, videospil og bløde sofaer.

Hele programmet for ØX08 - Ørestad Kulturdage kan ses på www.orestad.dk/ox08

Programavisen kan downloades på adressen www.orestad.dk/ox08-program.pdf