København er ikke gået i stå

30. november 2008

By & Havns adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen kommenterer artiklen "Alt for åbent hus i Plørestaden" som blev bragt den 23. november 2008 i Berlingske Tidende. Jens Kramer Mikkelsens kommentar blev ligeledes bragt i Berlingske Tidende den 30. november 2008.

Af adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen

Vi går ikke på kompromis med kvaliteten i udviklingen af Ørestad. Heller ikke når der - som nu - er lavkonjunktur. Ørestad er nået langt. I 2005 boede der 375 mennesker i Ørestad. Nu bor der lidt over 5000. Og de mange beboerne får hver dag besøg af 10.000 mennesker, der arbejder i bydelen.  Og udviklingen fortsætter: I dag er der således 12 byggerier i gang.

Så at kalde Ørestad for ”Plørestad”, som Berlingske Tidende gjorde det i søndags, er urimeligt og ukorrekt. Det er urimeligt overfor de mennesker, der bor og arbejder der - og ukorrekt i forhold til fakta og den historiske udvikling. By & Havn står for byudviklingen af bl.a. Ørestad og havnearealerne - og vi kan naturligvis godt mærke finanskrisen. Men at beskylde København for at være gået i stå er ikke korrekt. Det vil et blik udover Ørestads kraner hurtig bekræfte.

Jeg kan godt forstå, hvis de mange beboere i Ørestad er trætte af at høre om, hvor tomt, trist og forblæst, der er i deres del af byen. For det er jo ikke sandt.

Sandheden er, at Ørestad på rekordtid er blevet et alternativ for de mange børnefamilier og unge par, som ellers skulle have flyttet fra deres 2-værelses lejlighed til forstæderne, for at give børnene frisk luft og græs mellem tæerne. I Ørestad kan den unge børnefamilie, såvel studerende, enlige og seniorægtepar, få moderne lejligheder - både som eje, leje og andel - beliggende ti minutter fra Kgs. Nytorv og to minutter fra de græssende køer på Kalvebod Fælled. Ørestad har samtidig formået at tiltrække en række af videnstunge virksomheder, der netop trives i Ørestad på grund af den unikke beliggenhed - både tæt på København City, Øresundsbro, international lufthavn, højklasse infrastruktur og uddannelsesinstitutioner – ja, der reklameres ligefrem med beliggenheden i Ørestad, når virksomhederne skal tiltrække nye medarbejdere.

Jeg tror ikke, at alle kritikere af Ørestad har ulejliget sig med at tage cyklen eller metroen til Vestamager metrostation og gået de 100 m hen til Vestamager Naturcenter og fået et måltid økologisk mad med udsigt til hele Kalvebod Fælled. Eller smuttet ned på Kongelundsvej og nydt Ismageriets hjemmelavede is. Jeg tror heller ikke, at de har gjort sig den ulejlighed at besøge det nye kultursted Under Vand, den tidligere metro-cykelkælder, der nu er omdannet til et levende kultursted, der bliver flittigt brugt af både beboerne i Ørestad og de mange besøgende. Jeg tror ikke, at de nogensinde har gået rundt i Ørestad Nord, blandt tusindvis af studerende fra både IT-universitetet og Københavns Universitet - eller besøgt den prisbelønnede og verdensberømte arkitektur i Tietgenkollegiet eller VM-Bjerget.

By & Havn kan naturligvis også mærke finanskrisen. Vi sælger langt fra så mange grunde som i 2005 og 2006. Men vi går ikke på kompromis med kvaliteten i udviklingen af Ørestad. Heller ikke når der - som nu - er lavkonjunktur.

Man skal ikke lade den øjeblikkelige situation sætte standarden for det langsigtede ambitionsniveau for det eneste sikre er, at efter de magre år kommer de fede. Vores vision er, at skabe levende bydele af international klasse, som er gode at bo og arbejde i – og som også er spændende af besøge.  Vi er ikke blot et salgsselskab – men et byudviklingsselskab som arbejder på den meget lange bane.  Vi er sikre på, at ved at fastholde kvaliteten i byudviklingen skaber vi den største værdiskabelse på sigt.

By & Havn udnytter den roligere periode til at blive klar til at sælge, når konjunkturerne vender. Den dag køberne igen er på markedet, skal vi være klar med lokalplaner, infrastruktur mv.

Selvom Ørestad er 8-10 år forud for de mest optimistiske prognoser, så blomstrer bylivet først for alvor, når det ikke længere skal konkurrere med kraner og clement-blandere om pladsen. Det er et af vilkårene, når man bygger ny by: Først skal gravkøerne og kranerne have plads til at plante fundamentet – derefter bliver der plads til mennesker, der planter liv.

Men allerede nu arbejder vi sammen med beboere, foreninger, idrætsforeninger og andre samarbejdspartnere om at skabe et levende, trygt og inspirerende Ørestad By & Havn har fx afsat et 16.000 m2 stort område i Ørestad Syd i en periode på fem år fra 2009-2014 med start i sommeren 2009, hvor det vil være muligt at etablere, udvikle og afprøve nye former for kultur og idræt i byens rum. Området kaldes PLUG N PLAY og kommer til at ligge i Ørestad Syd tæt ved Vestamager Metrostation.

De aktiviteter, der anlægges i det midlertidige testområde, og som viser sig succesfulde, skal senere kunne flyttes eller bruges som inspiration til indretning af byrum i Ørestad og andre af Københavns nye byudviklingsområder. Intentionen er, at PLUG N PLAY-området skal rumme en blanding af aktiviteter, som Ørestad allerede er bekendt med, såsom BMX Dirt Jump og Ørestad Mobile Haver. Herudover skal anlægget krydres med helt nye innovative og fremadstormende idræts- og kulturaktiviteter.

Ørestad er et visionært projekt, der blandt andet har skaffet hovedstaden en metro, nye arbejdspladser og masser af investeringer - og ikke mindst givet københavnerne et alternativ til at flytte mange kilometer udenfor byen for at få højt til himlen. Man kan nu bo i grønne områder, i lejligheder med plads til børnene og en infrastruktur i verdensklasse. Det er der foreløbig 5000 københavnere, der har sagt ja tak til.