Beboernes baghave og Københavnernes park

30. juni 2008

Fredag den 20. juni fik København en ny spektakulær park, og beboerne i Ørestad fik en ny gigantisk baghave med blandt andet ”kysse-ø”, ”rutche-ø ”og ”beachvolly-ø”. Parkens indretning er resultatet af beboernes egne ønsker.

Det er beboerne selv, der - i samarbejde med professionelle rådgivere - har bestemt, hvordan den 70.000 m2 store bypark i Ørestad skal se ud. Grundejerforeningen Ørestad City har været bygherre på parkens ombygning, mens By & Havn har støttet projektet økonomisk. Efter talrige workshops, diskussioner og informationsmøder, hvor By & Havn har fungeret som sekretariat, er beboernes hårde arbejde blevet til en utraditionel park med plads til alle.

Ved indvielsen var der taler af teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, adm. direktør i By & Havn Jens Kramer Mikkelsen og medlem af bestyrelsen i Grundejerforeningen Ørestad City, Esben Sloth.

Blandt de optrædende var Rasmus Nøhr med band og de fransk/belgiske luftdanserduo Eric Lecomte og Odile Gheysens.

Adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, glæder sig over parken, og især den vellykkede proces med beboerne:

”Lige fra begyndelsen har det været vigtigt for selskabet, at inddrage beboerne i udformningen af byparken. Byudvikling er også at skabe rammerne for et sprudlende byliv, og det er lykkes godt i Ørestad City, hvor beboerne ved byparken har bestemt, hvordan dette kæmpestore by-rum skal indrettes. Beboernes ejerskab til byparken er altafgørende, og vi har haft et godt samarbejde. Byparken er blevet et godt samlingssted for hele Ørestad.”

Fakta om byparken:

• Beliggende i Ørestad City. Nærmeste Metrostation: Ørestad
  • 147 meter bred. 470 meter lang. I alt ca 70.000 m2
  • Til sammenligning er Ørstedsparken i København K 65.000 m2
  • Første spadestik til parken blev taget i december 2003
  • Træerne i parken er bl.a. lind, ginkgo, skovæble, rødeg, sølvløn og hybridasp
  • Grundejerforeningen Ørestad City ejer byparken og står for den daglige drift
  • Hovedentreprenør: Ebbe Dalsgaard. Rådgivere og arkitekter bag parkens nye indretning er MUTOPIA arkitekter i samarbejde med GHB Landskabsarkitekter

Presseinfo: Kontakt pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586.