Velkommen til åbent hus i Nordhavnen

3. september 2008

Skattejagt, jetski-show, sejlture, fotokonkurrence og helikopterflyvning er blot en lille del af de mange aktiviteter, som du kan kaste dig ud i lørdag den 13. september, når By & Havn inviterer alle til åbent hus i Nordhavnen. Kom og se nærmere på det 625 fodbold-baner store areal, der snart omdannes til Skandinaviens største og mest ambitiøse byudviklings-projekt.

Læs om arrangementet!

360 GRADER NORDHAVNEN hedder åbent hus arrangementet, som By & Havn i samarbejde med Nordhavnens virksomheder og foreninger har taget initiativ til. Formålet er at sætte området på københavnernes ”mentale landkort”, inden Nordhavnen skal byudvikles. Netop nu er en stor international idékonkurrence om en ny masterplan for Nordhavnen i gang, og inden for de næste år vil der blive taget hul på den udvikling, der skal gøre Nordhavnen til Københavns nye levende bydel ved vandet med omkring 40.000 boliger og 40.000 arbejdspladser.

Lørdag den 13. september kan alle komme på oplevelsesudflugt i området. Du kan gå eller cykle rundt i Nordhavnen på egen hånd og måske lade dig friste af dagens mange tilbud - så som skattejagten, fladfiske Cuppen, fotokonkurrencen eller en tur op i den 54 meter høje silo. Du kan også følge nogle af de mange guidede ture. Kom for eksempel med om bag ”Frihavnsgitteret”. Området er til daglig toldfrit område som man kender det fra transit- og tax-free områderne i lufthavnen – dog uden tax-free udsalg. Området bruges for eksempel til varetransporter, hvor varerne ikke skal til Danmark, men hvor Danmark blot er mellemstation. Området er omkranset med et gitter – kaldet frihavnsgitteret – og til daglig skal du passere en toldvagt på vej ind og ud.

De fleste arrangementer er gratis og kun enkelte kræver tilmelding.
Se mere på www.nordhavnen.dk/360_grader_nordhavnen

Nordhavnen er oprindeligt et jord-opfyldningsområde, som blev brugt til at opbevare det overskydende jord fra diverse anlægsarbejder i København og omegn. Opfyldningerne begyndte i begyndelsen af århundredeskiftet og stoppede først i midten af 1990’erne. De mange opfyldninger har dannet det område, som vi i dag kender som Nordhavnen – og hvis byudvikling og grundsalg, skal være med til at finansiere anlægget af Metro Cityringen.

I dag bruges Nordhavnen til erhverv og frihavn, og er ganske ukendt for de fleste Københavnere. Og med god grund, da der stort ikke findes boliger i området. Størstedelen af arealet er udlagt til forskellige former for erhverv – ligesom store dele af området fungerer som containerterminal eller opbevaring. Men kigger du nærmere efter, finder du både caféer, restauranter, fiskerihavn, jetski-klub og meget mere.

Kom og gå på opdagelse i Nordhavnen.

Programmet for 360 GRADER NORDHAVNEN:

• Kl. 07.30: Fladfiske Cup
  • Kl. 09.30: Nordhavnsløbet
  • Kl. 11 - 16: Guidet tur på åbent lad
  • Kl. 11 - 16: Guidede sejlture
  • Kl. 11 - 16: Nordhavnsmarked ved Fiskerihavnen
  • Kl. 11 - 16: Sørøverskattejagt
  • Fra kl. 11: Fotokonkurrence
  • Kl. 11 - 16: Jetski show
  • Kl. 11 - 16: Helikopterflyvning
  • Kl. 11 - 16: Åbent hus i havnens vedligeholdelsescenter
  • Kl. 11- 16: Copenhagen Malmö Port – Krydstogtindusti, containertrafik og industrihavn på tæt hold