Nyt om om Marmormolen og Langeliniespidsen

29. maj 2008

Prækvalifikationen til arkitektkonkurrencen om højhusene på den østlige del af Marmormolen og spidsen af Langelinie er netop begyndt. Bag prækvalifikationen står Udviklingsselskabet By & Havn I/S, der ejer grundene på Marmormolen og ATP ejendomme, der ejer grunden på spidsen af Langelinie.

På forhånd er tre arkitektfirmaer udpeget, og derudover prækvalificeres yderligere tre andre arkitektfirmaer, der alle skal give deres bud på den del af området, der er omfattet af konkurrencen. De tre inviterede arkitekter er: BRT Architekten (Tyskland), Steven Holl Architects (USA) og 3XN (Danmark).

Den endelige konkurrence udskrives i starten af juli blandt de seks arkitekter og omfatter ca. 55.000 etagemeter bebyggelse. Projektet omfatter de to tårne, broen i 65 meters frihøjde samt de to spidser ved Langelinie og Marmormolen, der grænser op til FN-Byen.

Prækvalifikationsperioden løber til medio juni. I samme periode udarbejdes konkurrenceprogrammet, der udsendes primo juli.

Den egentlige konkurrence udskrives som nævnt i begyndelsen af juli og løber til ultimo september. Herefter skal konkurrenceresultatet indgå i planarbejdet for hele Marmormolen og Langelinie.

Pressekontakt:

Pressechef i Udviklingsselskabet By & Havn I/S, Pernille Garde Abildgaard T: 2926 0586

Kommunikationskonsulent i ATP Ejendomme A/S, Vibeke Wounlund T: 3336 6148