Slip din indre street-ninja løs i Ørestad

29. august 2008

I dag kan du for alvor slippe din indre street-ninja løs, når Copenhagen Moves og By og Havn inviterer til parkour workshop i Ørestad Gymnasium. Du kan både nyde opvisningerne og deltage selv.

Parkour er en fransk inspireret bevægelseskunst, som kort fortalt gælder om at komme fra et givet punkt til et andet, på den hurtigste og mest effektive måde. Bevægelseskunsten udfoldes især i storbyer, på bygninger, mure, rails, parker – ja hvad som helst, der kan hoppes til, springes fra og klatres på. Du kan klatre på mure, springe fra afsats til afsats, svinge dig i stilladser, balancere på rails og meget mere.

Arrangementet vil byde både på opvisning og mulighed for at komme i kontakt med sin indre storby-ninja under ledelse af Team JiYo, der til daglig underviser i parkour og tricking.

"Efter jeg er begyndt at træne parkour, har jeg lært at åbne mine øjne for de muligheder, der ligger lige foran mig. Jeg bliver konstant mindet om, hvad det vil sige at være barn igen, når jeg bruger byen på en kreativ og legende måde, siger Martin Coops, medstifter af Team JiYo.

By og Havn er glad for at kunne medvirke til at sætte fokus på street sport og bevægelseskunst og håber, at der i fremtiden vil komme flere muligheder for at udøve street aktiviteter i selskabets byudviklingsområder. Bylivschef Rikke Faaborg fra By & Havn siger:

”By & Havn støtter løbende arrangementer, der er med til at skabe liv i vores bydele.Parkour er en hurtigt voksende street-sport, som både er sjov at udøve og sjov at kigge på. Vi håber, at vi i løbet af 2009 kan stille flere faciliteter til rådighed for fritidsaktiviteter og nye sportgrene som f.eks. Parkour i vores byudviklingsområder. Og meget gerne her i Ørestad,”

Workshoppen er en del af idrætsfestivalen Copenhagen Moves, der for andet år i træk sætter fokus på gadeidræt og bevægelseskunst i København. Arrangementet finder sted på Ørestad Gymnasium, Ørestads Boulevard 75, (tæt ved Ørestad Metrostation.) Kl. 15.30-18.00

Arrangementet er gratis og kræver ingen tilmelding. Husk løbesko og tøj du kan bevæge dig frit i.

Se YouTube film her

Billederne: Team Jiyo har tidligere givet opvisning på Naturcenter Vestamager. Fotograf: Søren Hytting.

For yderligere informationer

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard