Fuld tryk på erhvervsbyggeriet i Ørestad

28. august 2008

Fredag den 29. august er der endnu en grundstensnedlæggelse i Ørestad. Denne gang på Winghouse, et knap 12.000 m2 stort domicilbyggeri i Ørestad City. Winghouse bliver dermed det ottende igangværende byggeri i Ørestad og allerede i næste måned er der flere på vej.

Med igangsættelsen af Winghouse, er der nu otte byggerier i gang i Ørestad, hvoraf de seks er erhvervsbyggerier. Blandt andet Danmarks største Hotel – Cabinn Metro, der er en del af Libeskind-projektet i Ørestad Down Town, Copenhagen Towers, med de to karakteristiske 85 m høje tårne - og Henning Larsens ”Neroport” ved siden af Ferringbygningen i Ørestad City.

”Det er svært at blive pessimist, når man ser hvor mange kraner, der netop nu svinger over Ørestad”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen. Han fortsætter:

”Ørestad er stadig kun i sin barndom, men med sin højklasse infrastruktur og unikke beliggenhed tæt på både Københavns centrum, Lufthavnen og Malmø - er det uden tvivl en attraktiv beliggenhed for mange virksomheder, hvilket vores nyeste tal også bekræfter. Her otte år efter Ørestads første spadestik går 10.000 mennesker på arbejde i bydelen hver dag.”

”Winghouse” er tegnet af Henning Larsen Arkitects, og er ligesom hovedparten af de igangværende byggerier et erhvervsbyggeri. Byggeriet er ejet af Dades og bygningens samlede 11.500 m2 er fordelt på ni etager, hvoraf de to nederste bliver indrettet til parkering. Bygningen forventes klar til indflytning den 1. marts 2010.

Allerede i næste måned, den 17. september, er der endnu en grundstensnedlæggelse i Ørestad – denne gang på Bella Centers konference hotel, der bliver Nordens største.

De syv øvrige gangværende erhvervsbyggerier er:

• Copenhagen Golfpark Sunset, City og Fairway House i Ørestad City. Anvendelse: Bolig og erhverv.
  • Danica Ejendomme i Ørestad City. Anvendelse: Kontor
  • Mikado House i Ørestad Nord. Anvendelse: Kontor, detailhandel, café og boliger
  • Copenhagen Towers i Ørestad City. Anvendelse: Erhverv - kontorhus, konferencefaciliteter og hotel
  • Neroport i Ørestad City.
  • SEB Pension i Ørestad Syd. Anvendelse: Kontor
  • Cabinn Metro i Ørestad Down Town. Anvendelse: Hotel

Også i forhold til boligbyggerierne sker der nye ting hver dag. I Ørestad Syd er der den 9. september rejsegilde på Stævnen, hvor 165 lejligheder snart står færdige.  Og så er Big House, der kommer til at bestå af godt 500 boliger, så småt på vej op af jorden. Der er forventet indflytning i Big House i 2010.

Læs mere om Winghouse på www.winghouse.dk (her findes bl.a. et billedgalleri)

Se mere om Ørestads erhvervsbyggerier på www.orestad.dk/erhvervsbyggerier

Presseinfo:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard tlf.: 2916 0586.