Dialog med Arealudviklingsselskabets lejere

25. april 2008

Der stod Nordhavnsudvikling på programmet, da By & Havns erhvervslejere fra den nordlige ende af Københavns Havn var kaldt sammen den 24. april 2008.

Mødet skal ses som en et led i en hel række af dialogaktiviteter, som By & Havn arrangerer i forbindelse med udviklingen af Nordhavnen.

Vi lytter til det I siger til os. Vi kan ikke skabe en ny by i international klasse uden inputs fra alle jer der bruger byen” lød budskabet fra adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, da han åbnede mødet.

Efter udviklingsdirektør Karl-Gustav Jensen havde introduceret lejerne for selskabets visioner for udviklingen af Nordhavnen, var der lejlighed til at stille spørgsmål og komme med forslag. Især spørgsmål om fremtidens trafikforhold og muligheden for at få indflydelse på udviklingen stod højt på agendaen. Blandt de mange gode anbefalinger lød det bl.a. ”Hold fast i at arbejde med bylivet. Det er det, der gør det sjovt at bo og arbejde i byen”.

I løbet af eftermiddagen blev også andre af By & Havns aktiviteter drøftet. Et af de projekter, som fangede lejernes opmærksomhed, var den netop lancerede idé til en ny FN-by på Marmormolen. Den spektakulære nye projektidé, som indebærer en forbindelsesbro til Langelinje, betyder farvel til en af de ældre udlejningsbygninger, nemlig UNICEF lageret.  Det blev dog også bemærket, at et af By & Havns andre velkendte lejemål, nemlig ishuset på Langelinjespidsen, indgår i nuværende form i den masterplan 3XN Arkitekter har udarbejdet. Hvad der helt nøjagtigt kommer til at ske med Marmormolen og de lejemål projektforslaget berører, er dog ikke endeligt besluttet.