VM Bjerget kåret til verdens bedste boligbyggeri

23. oktober 2008

At Ørestad er centrum for noget af verdens bedste arkitektur, er endnu engang slået fast. VM Bjerget i Ørestad er i dag blevet kåret til verdens bedste boligbyggeri ved World Architecture Festival i Barcelona.

Det er By & Havn, der står for byudviklingen af Ørestad – og adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen glæder sig over afgørelsen:

”Det er en fantastisk nyhed. Vi er meget glade og faktisk lidt stolte på beboernes, arkitekternes, bygherrernes og hele Ørestads vegne. I Ørestad er der færre bindinger, end hvis man skal opføre et boligbyggeri f.eks. i Københavns brokvarterer. Det nye byområde inspirerer til at tænke nyt og utraditionelt – derfor er mange arkitektoniske juveler og elegante løsninger. Stort tillykke med ’verdensmesterskabet’ i boligarkitektur til VM Bjerget.”

I begrundelsen for kåringen siger juryen blandt andet:

”Projektet (VM Bjerget, red.) er ikke uden problemer. Et typisk første design af en ung arkitekt, som har kastet alle de ideer, der har filtreret sig gennem hans hoved de sidste 10 år ind i byggeriet. Alligevel overgår husets stærke sider, f.eks. de fantastiske private udendørs rum og det spændende p-hus under boligerne, langt de mindre succesfulde sider. Det varsler en lovende fremtid for den unge arkitekt,” skriver juryen i sin bedømmelse af arkitekt Bjarke Ingels og VM Bjerget.

VM Bjerget er en sammensmeltning af boligbyggeri og parkeringshus i Ørestad. VM Bjerget rejser sig fra terrænniveau i sydøst til 34 meter i nordvest og boligerne ligger på terrasser med store taghaver. Parkeringshuset ligger i bjergets indre med usædvanlige, højloftede og katedrallignende rum. Byggeriet ligger tæt op af VM Husene i et geometrisk samspil, som bevarer nabohusets udsigt over Ørestad City Park og boligkvartererne på Amager.

”Vi har hele tiden anset VM Bjerget for at være vores første realiserede eksempel på det, vi kalder arkitektonisk alkymi. Ideen om at man, ved at blande traditionelle ingredienser som f.eks. parkering og boliger i en form for symbiose, kan skabe merværdi – hvis ikke ligefrem guld. Det er sjældent, at boliger fremhæves som verdensarkitektur, og det, at VM Bjerget har opnået den ære, er måske et tegn på, at der er noget om snakken med alkymien. Og så er jeg super glad for, at vores lange og inspirerende samarbejde med Per Høpfner og Dansk Olie Kompagni igen har givet resonans i resten af verden,” siger arkitekt Bjarke Ingels fra Tegnestuen BIG.

www.vmbjerget.dk

www.orestad.dk