Flere krydstogtskibe end nogensinde før

22. september 2008

Krydstogtsæsonen slutter om få dage og det har været endnu en rekordsæson for København. 306 skibe med over 560.000 krydstogtgæster ombord har besøgt København i 2008. Dermed er København den mest besøgte krydstogtby i Østersøregionen.

København er en meget attraktiv krydstogtdestination og derfor bliver årets rekord slået allerede næste år, hvor 332 skibe har meldt deres ankomst.

Det største krydstogtmål i verden er Caribien – skarpt forfulgt af Middelhavet. Nyt er, at Østersøregionen er blevet større end Alaska og i dag er det 3. største krydstogtmål i verden. København er samtidig den havn i Østersøregionen, hvor flest passagerer starter og slutter deres rejse.

Udover de mange turistbusser foran Amalienborg og Den lille Havfrue, så betyder det store antal krydstogtgæster i København også masser af penge i kassen for byen. På årsbasis anslås det, at passagererne omsætter for 570 mio. kr. i København, og hertil kommer en omsætning for skibene til proviantering, vandindkøb, reparationer og havnepenge, der løber op i yderligere 3-400 mio. kr. (kilde: CMP)

Foruden de skibe, der kommer på besøg, bliver København også brugt som såkaldt turn-around-by. Det vil sige, at skibet ”overnatter” i byen og besætning og/eller passagerer skiftes ud.

”Vi er meget glade for udviklingen og byder skibene velkommen til København. Vi er også klar til at udvide kapaciteten, så der er plads til endnu flere skibe i fremtiden”, siger havnebygmester i By & Havn, Hans Vasehus Madsen.

Det er Copenhagen Malmø Port (CMP), datterselskab til By & Havn, der står for håndteringen af skibene. På den travleste dag i år skulle fem skibe skifte passagerer - og samtidig havde byen besøg af to skibe, der lå ved Langelinie. Det vil sige, at København på samme dag havde besøg af ca. 10.000 krydstogtgæster og derved skulle op til 25.000 stk. bagage transporteres i lufthavnen eller på hotel.

Krydstogtsæsonen løber fra april til september, men alt tyder på at sæsonen snart udvides for i første omgang at kunne tiltrække jule-krydstogterne.

”Det er lykkedes at udvide sæsonen, så skibene kommer tidligere og slutter senere. I år forventes tre skibe at besøge Langelinie i december og medbringe omkring 8-10.000 shoppinglystne turister til byens store udbud af julevarer og de fornemt julepyntede gader. Også Tivoli, det som rederierne kalder ”Copenhagen Winter Wonder Land”, tiltrækker mange krydstogtturister. Julekrydstogter ser nu ud til at være en ny og voksende trend i København,” siger Per Schmidt, krydstogtchef hos CMP.

Største skib i år var Crown Princess, som anløb København hele 13 gange, skibet med flest besøg var MSC Opera, som anløb hele 21 gange og byen kunne i denne sæson byde to skibe velkommen på deres jomfrurejse, nemlig skibene Eurodam og Carnival Splendor.

2008-sæsonen slutter den 26. september og næste års sæson begynder allerede den 10. april 2009.

Læs mere om skibenes ankomst på www.cmport.com

Presseinfo:

Informationschef i Copenhagen Malmø Port, Peter Schønning, T: 3546 1188