Lodret dans på Ørestads bygninger

19. juni 2008

Det er både fascinerende, spektakulært og en smule halsbrækkende, når den verdensberømte fransk/belgiske artistduo Eric Lecomte og Odile Gheysens ”danser” på Ørestads facader i op til x meters højde. I anledning af indvielsen af byparken i Ørestad City kan du opleve dem live i morgen, fredag den 20. juni, kl. 16, 18 og 20.

Eric Lecomte og Odile Gheysens. Foto: Companie 9-81

Med reb, kabel og elastikker udfordrer Ny Cirkus artisterne Eric Lecomte og & Odile Gheysens tyngdeloven og danser på en af boligbyggeriet Horisontens gavle i Ørestad City. Det er Københavns Internationale Teater, der i forbindelse med en ugelang workshop i Ørestad Nord har gjort det muligt, at luftdanserne kaster glans over byparkens indvielse.

”Luftdansen passer godt til Ørestad og indvielsesfesten. Ny Cirkus i en ny park - i en ny bydel. Det er både spektakulært og poetisk at se danserne indtage de lodrette facader, og samtidig er det med til at give tilskuerne et nyt og anderledes syn på arkitekturen og byggerierne i Ørestad,” siger kunstnerisk leder, Katrien Verwilt, Københavns Internationale Teater.

Koncert med Rasmus Nøhr

Ud over lodret dans på bygningerne byder indvielsen af byparken også på koncert med pladeaktuelle Rasmus Nøhr, dansekonkurrence, beachvolley turnering og lykønskningstaler af både Kulturminister Brian Mikkelsen og Miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam.

Rasmus Nøhr på spillestedet Paletten. Foto: Michael Bo Laigaard

Parken er med sine 70.000 m2 lidt større end H.C. Ørstedsparken. Det er beboerne selv, der har bestemt, hvordan den enorme park skal indrettes. Og der er noget for en hver smag i de otte særligt indrettede ”øer” i parken. Der er f.eks fri rutcsh på rutchebaneøen, frit kysseri på Valentinesøen og Amagers største sandkasse i Gillelejeøen, hvor også beachvollyturneringen finder sted.

Fakta om byparken:

• Beliggende i Ørestad City. Nærmeste Metrostation: Ørestad
  • 147 meter bred. 470 meter lang. I alt ca 70.000 m2
  • Til sammenligning er Ørstedsparken i København K 65.000 m2
  • Første spadestik til parken blev taget i december 2003
  • Træerne i parken er bl.a. lind, ginkgo, skovæble, rødeg, sølvløn og hybridasp
  • Grundejerforeningen Ørestad City ejer byparken og står for den daglige drift
  • Hovedentreprenør: Ebbe Dalsgaard. Rådgivere og arkitekter bag parkens nye indretning er MUTOPIA arkitekter i samarbejde med GHB Landskabsarkitekter

Se programmet på byparkens hjemmeside www.orestad.dk/byparken

------------------

Husk også Ørestadsløbet

Lørdag den 21. juni kl. 14.00 er der for 10. gang Ørestadsløbet. Der er start og mål ved Kay Fiskers Plads / Ørestad Metrostation. Løbet foregår traditionen tro med Ørestads moderne arkitektur og Kalvebod Fælleds smukke natur som kulisser - på stort set trafikfri ruter. Ruterne er for motionister på alle niveauer. Ruterne er på henholdsvis 5 og 10 kilometer samt 1/2 marathon. Gratis T-shirts til de 1000 første tilmeldte. Løbet arrangeres i et samarbejde mellem Amager Atletik Club og By & Havn.  Tilmelding: I startområdet fra kl. 13. Startgebyr ved 5 og 10 km.: 90 kr., 1/2 marathon: 170 kr.

Presseinformation for begge arrangementer:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586.