Københavns Havn igen kåret til Europas bedste

16. oktober 2008

For femte år i træk er København kåret som Europas førende krydstogthavn ved World Travel Awards.

World Travel Awards kan bedst beskrives som den internationale rejsebranches svar på filmindustriens Oscar, og uddelingen fandt sted i går aftes i Slovakiet. Afstemningen foregår blandt 170.000 professionelle rejsefolk. World Travel Awards uddeler bl.a. priser til de bedste hoteller, flyselskaber osv. – og altså også bedste krydstogtdestination.

På de efterfølgende pladser bag København sluttede velestimerede destinationer som Amsterdam, Barcelona, Oslo, Southampton og Stockholm.

”Vi er meget glade og stolte over for femte år i træk at blive kåret som Europas førende krydstogthavn. Det er blandt andet et helt fantastisk samarbejde mellem partnerne i Cruise Copenhagen Network, herunder ikke mindst lufthavnen og havnens effektive service, der har skabt de flotte resultater. At vi har fået prisen af branchen selv, gør det kun endnu bedre,” siger Per Schmidt, formand for Cruise Copenhagen Network og chef for krydstogt i Copenhagen Malmö Port, der er et datterselskab af By & Havn.

Krydstogtindustrien vokser

Krydstogtbranchen har været inde i en forrygende positiv udvikling for København. Én gæst der starter og afslutter sit krydstogt i byen omsætter for 1593 kroner per døgn – tre gange mere end en transitpassager på dagsbesøg.

Når året er gået, har København haft et rekordår med besøg af 580.000 krydstogtturister. Antallet af skibe, der anløber havnen når op på 301 i år, hvoraf halvdelen er turnaround skibe, hvor passagerer begynder og afslutter deres krydstogt i byen. Dette er en stigning på 23 procent i forhold til 2007. Årets sidste krydstogtskibe kommer på julebesøg i december.

Fakta om udviklingen:

2008 bliver et rekordår med 580.000 krydstogtturister

• 2007: 509.000
  • 2006: 458.000
  • 2005: 428.000
  • 2004: 361.000

Turnarounds (gæsterne starter og slutter i København):

• 2008: 150
  • 2007: 120