Grundstensnedlæggelse på Copenhagen Towers – nyt vartegn i regionen

15. januar 2008

I dag er der grundstensnedlæggelse på et af Ørestads største byggerier – Copenhagen Towers, som får beliggenhed lige syd for Øresundsmotorvejen syd for Ferring. Copenhagen Towers bliver et nyt vartegn ikke bare for Ørestad – men for hele regionen.

København får en ny port mod syd. Med opførelsen af Copenhagen Towers vil landets hovedstad få sig en skyline, der er med til at løfte Ørestad til at blive et nordeuropæisk erhvervscenter af international klasse.

I en linje fra DR Byen tegner sig nu et kraftcenter med Bella Center, Field´s og snesevis af nye store boligbyggerier og erhvervsbygninger, der strækker sig ned mod motorvejen til lufthavnen, hvor Ferrings sorte skyskraber danner en nordlig fløj og Copenhagen Towers med sine tre tårne vil udgøre en sydlig.

Copenhagen Towers er tegnet af de internationale verdensarkitekter Foster + Partners og danske Dissing + Weitling. I en blød buet form vil tårnene rejse sig imponerende mod himlen og tilføje en nyt kapitel til Københavns historiske tårne.

Teknik og Miljøborgmester Klaus Bondam er med til at forestå indvielsen:

Med realiseringen af Copenhagen Towers kommer vi endnu tættere på visionen om at gøre Ørestaden til et moderne, tæt byområde med fantastisk, varieret arkitektur og et byliv døgnet rundt. Jeg ser frem til at følge byggeriet tage form”, siger Klaus Bondam.

Flemming Joseph Jensen, adm. direktør i Sjælsø, som står bag byggeriet siger:

"Vi ser frem til at yde vores bidrag til udviklingen af Ørestad. Med Copenhagen Towers-projektet er jeg sikker på, at København får et nyt og slagkraftigt vartegn, som både vil blive internationalt kendt og anerkendt. Vi har allieret os med to enestående arkitektfirmaer, der vil stå for de første etaper af byggeriet. På den måde vedkender vi vores ansvar for, at vi ikke blot udbygger København, men også udvikler København på en måde, der tilgodeser nutidens behov."

Bilisterne på motorvejen vil se tårnene langt udefra og opleve en portal, når de passerer mellem Ferring-tårnet på den ene side og Copenhagen Towers på den anden.

By & Havns adm. direktør, Jens Kramer Mikkelsen glæder sig over, at byggeriet nu går i gang:

”Placeringen ved motorvejen og Øresundsbanen mellem København City, lufthavnen og Øresundsbron er en gave til de internationalt orienterede virksomheder, som vil bosætte sig i Copenhagen Towers. Med opførelsen af erhvervs- og hotelkomplekset står det endnu mere klart, at visionen om at skabe et regionalt kraftcentrum i Øresundsregionen med centrum i Ørestad er godt på vej til at blive opfyldt,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Kontaktperson i By & Havn: