Guidede ture i Nordhavnen

14. oktober 2008

Onsdag d. 15. oktober kl. 15.30 og lørdag d. 18. oktober kl. 13.00 og 15.30

De guidede ture tager dig bl.a. til de karakteristiske cementsiloer

I efterårsferien kan københavnerne udforske 181 forslag fra den store idékonkurrence til en overordnet plan for en ny bæredygtig bydel i Nordhavnen med plads til 40.000 boliger og 40.000 arbejdspladser. I forbindelse med udstillingen arrangerer By & Havn tre gratis guidede ture rundt i Nordhavnens fantastiske havnemiljø.

”Sædvanligvis åbnes en konkurrenceudstilling først for publikum, når dommerne har voteret og fundet en eller flere vindere, men By & Havn har valgt, at københavnerne skal have lejlighed til at se konkurrencebidragene, inden voteringen finder sted”, siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen og fortsætter: ”Dermed viderefører vi den åbenhed, som har præget processen indtil nu, hvor der bl.a. er afholdt to borgermøder, inden konkurrencen blev udskrevet.”

Den 3.000 kvadratmeter store udstillingsbygningen er åben hver dag fra den 13. - 19. oktober i Pakhus 53, der ligger midt i Frihavnens rustikke havneomgivelser med containere, kraner og siloer.

Foruden udstillingens visioner for fremtiden kan du nu få et unikt indblik i nutidens Frihavnen og Nordhavn på tre guidede busture.

”Vi er optaget af at vise Nordhavnen, som området ser ud i dag, og det er bl.a. baggrunden for, at vi arrangerer turene”, siger Jens Kramer Mikkelsen.

Deltagerne kommer højt til vejrs i de gamle cementsiloer, gennem det autentiske havnemiljø, som rummer både erhvervs- og fiskerihavn og den smukke Kalkbrænderihavn med den kendte Utzon-arkitektur. Undervejs fortæller By & Havns guider om Nordhavnens historie og visionerne for fremtiden.

Praktisk information:

• Udstillingen er åben hver dag den 13. – 19. oktober kl. 11 – 17.30 i Pakhus 53 i Frihavnen
  • Pakhus 53 ligger på Klubiensvej 7-9 i Frihavnen – på første sal over møbeldesign-firmaet GUBIs showroom
  • Der er cirka 10 minutters gåtur fra Nordhavn Station. Adgang til udstillingen og Frihavnen sker via toldvagten ved Sundkrogsgade

De guidede ture finder sted:

• Onsdag d. 15. oktober kl. 15.30
  • Lørdag d. 18. oktober kl. 13.00 og 15.30

Tilmelding her - eller hos guiden i udstillingen.

• Turene varer ca. 1 ½ time og foregår med bus
  • Afgang foran Pakhus 53, Klubiensvej 7-9 i Frihavnen