Vidensvirksomheder flytter til Ørestad

11. marts 2008

I tider med mangel på arbejdskraft tiltrækker Ørestad i stor stil virksomheder, hvis primære ”produktion” er viden. Noget tyder på, at Ørestad er svaret, hvis en virksomhed skal placere sig strategisk rigtigt i forhold til tiltrækning af arbejdskraft og viden.

SEB Pension/Rambøll har netop taget det første spadestik til et helt nyt domicil i Ørestad, og dermed slutter de sig til en række danske og internationale virksomheder, der er enten er flyttet eller planlægger at flytte til den nye bydel. Ifølge en optælling fra By & Havn, der sælger grunde i Ørestad, er der nu 17 vidensvirksomheder i Ørestad – f.eks. Novo Nordisk Scandinavia, Ferring, GlaxoSchmidt-Kline, Nikon, Medicon Valley Academy, UCB Pharma BearingPoint og DR.

Direktør Haakon Löe, formand for Rambølls domiciludvalg, siger om det nye domicil og valget af Ørestad:

Viden gnistrer, når den føres sammen! Nye måder at arbejde og samarbejde på bliver afgørende for enhver vidensvirksomhed i fremtiden.  Samtidig har vi brug for at kunne tiltrække de bedste hoveder fra begge sider af sundet. Og med mindre end fem minutter til lufthavnen, broforbindelse til Sverige og Metro og regionaltog lige uden for døren kan vi næsten ikke tænke os en bedre placering end Ørestad”.

Rambølls kommende domicil i Ørestad. Huset er klart til indflytning om to år.

Direktør Haakon Löes udtalelse bekræftes af en Gallup-undersøgelse, der er foretaget af By & Havn. Her peger 82 % af de adspurgte danske virksomheder på infrastruktur som årsagen til valg af lokalisering, og her ligger Ørestad i front.

Det er den centrale beliggenhed ved Københavns Lufthavn og ”Skandinaviens mest intelligente vejkryds” (se billede), samt nærheden til det svenske arbejdsmarked, der især er vigtigt for de internationale virksomheder.

"Skandinaviens mest intelligente vejkryds" i Ørestad City. Herfra kan du komme til lufthavnen, Sverige, København City eller sydpå mod Tyskland.

HR-direktør i Ferring, Susanne Korsgaard siger:

Vi er overordentlig tilfredse med at bo i Ørestad. Vi var jo pionerer herude, men vi kunne med det samme se det kæmpe potentiale, som Ørestad havde. Vi er en international virksomhed, så infrastrukturen er altafgørende for os - indenfor en time kan vi være i f.eks. London og Stockholm. Vi har 24 forskellige nationaliteter i huset, og derfor er optimal infrastruktur en forudsætning for at kunne tiltrække den bedste arbejdskraft”.

Adm. direktør for By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, er naturligvis glad for udviklingen:

Tendensen vil fortsætte. Ørestad har alt det, der skal til, for at være en magnet for danske og udenlandske selskaber. Desuden har Ørestad lagt sig i front, når det gælder arkitektonisk nytænkning og modigt moderne byggeri.  Og så er beliggenheden tæt på Metro, motorvej og lufthavn unik. Det er de færreste virksomheder, der kan sige nej til det – især når kampen om de ”bedste hoveder” i Skandinavien for alvor spidser til.

Læs mere om Ørestad på www.orestad.dk eller www.byoghavn.dk

Yderligere information: Kontakt pressechef Pernille Garde Abildgaard på mail: pga@byoghavn.dk eller på tlf.:  2916 0586.