International erfaring til København

11. april 2008

To af verdens største ekspertiser inden for miljømæssig bæredygtighed gæster København i anledning af et borgermøde om udviklingen af Nordhavnen. Her skal borgerne have inspiration til, hvordan Nordhavn kan blive fremtidens bæredygtige bydel.

Det er By & Havn og Københavns Kommune, der har sørget for, at borgerne bliver inspireret af erfaringer fra henholdsvis OL-byen 2012 i London og den kinesiske by, Dongtan, som vil blive verdens hidtil største CO2-neutrale og bæredygtige by med over 500.000 indbyggere.

Det er nemlig visionen at udvikle Nordhavn til en levende og attraktiv bydel, baseret på bæredygtighed såvel miljømæssigt, socialt og økonomisk.

Mødet finder sted den 15. april, og første oplægsholder er Malcolm Smith, Arup (UK). Malcolm Smith er direktør hos det  internationale rådgivningsfirma ARUP, der sammen med Shanghai Industrial Investment Corporation (SIIC) står for den overordnede planlægning af Dongtan.

Borgerne vil også kunne møde Jerome Frost, designchef hos Olympic Delivery Authority (UK). Han står i spidsen for projektet om at gøre OL-byen i London bæredygtig.

Borgerne skal bruge inspirationen fra de to oplægsholdere, når de på borgermødet den 15. april skal diskutere, hvordan Nordhavn kan blive en miljømæssig bæredygtig bydel. Aftenens tre temaer er:  Trafik, ”det grønne og blå” samt klima.

Der er planlagt to borgermøder i forbindelse med udviklingen af fremtidens Nordhavn, og formålet med møderne er at inddrage borgerne i processen meget tidligt - faktisk så tidligt, at borgernes ideer og input tages direkte med i dét konkurrenceprogram, der udleveres til alle de danske og udenlandske rådgivere og arkitekter, som ønsker at bidrage med ideer og visioner til Københavns nye bydel.

Første møde om fremtidens Nordhavn blev holdt den 1. april, og der måtte sættes ekstra stole frem til de knap 300 fremmødte borgere.

Det er essentielt, at borgerne høres, og at vi samles om at få ny inspiration til byens udvikling.  Og jeg er glad for, at så mange mødte op til det første møde for at tale mangfoldighed og byliv. Men den  miljømæssige bæredygtighed er mindst lige så vigtig. Mit mål er, at København – og  Nordhavn - skal være foregangsby – også på dette område”, siger overborgmester Ritt Bjerregaard.

Teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam ser frem til det næste borgermøde den 15. april:

København skal være Miljømetropol og i den vision indgår Nordhavn som et vigtigt element. Vi har alle muligheder  for, at visionen om Nordhavn som bæredygtig bydel skal lykkes. Jeg ser frem til at lade mig inspirere af borgerne og eksperterne”.

Bestyrelsesformand i By & Havn, Carsten Koch, lægger især vægt på de to eksperters ubestridte ekspertise indenfor bæredygtighed:

”Vi går efter at udvikle Nordhavnen som en bæredygtig by i international klasse. For at nå i mål med det, skal vi både lade os inspirere af international erfaring og ekspertise, samt turde tænke utraditionelt”.

Mødet finder sted tirsdag den 15. april fra kl. 19.00-22.15 i DFDS Terminalen, Dampfærgevej 30 på Østerbro. Læs mere om mødet på www.nordhavnen.dk eller www.kk.dk/nordhavn

Bemærk at oplæggene foregår på engelsk. Efterfølgende workshops og debat er på dansk.

Yderligere oplysninger fås desuden ved henvendelse til:

• Redaktør, By & Havn, Peter Schøning, mobil 40 57 09 17
  • Pressekonsulent, Teknik- og Miljøforvaltningen, Eva Tolstrup Ziegler, mobil 26 30 14 25
  • Pressechef i Økonomiforvaltningen, Kasper Fogh Hansen, mobil 28 44 16 78