Skattejagt, kæmpe-kraner og frisbees i Nordhavnen

10. september 2008

Tag hele familien med til Nordhavnen – Københavns bedst bevarede hemmelighed. T-shirts og frisbees til de 400 første gæster. Gratis kaffe, kage og livemusik. Sørøverskattejagt, kæmpe-kraner og adgang til områder, hvor der normalt er adgang forbudt.

Det er bare nogle af de gode grunde til at lægge vejen forbi åbent hus i Nordhavnen på lørdag. Arrangementet hedder 360 GRADER NORDHAVNEN og festen begynder med kaffe og kage på Markedspladsen på Østersøvej ved Fiskerihavnen kl. 11.00.

Og hvis du ikke lader dig lokke af gratis kaffe og kage, så er du måske interesseret i Reachstackere, Gantry Kraner og Straddlecarriere? En af de virksomheder i Nordhavnen, der åbner dørene for lørdagens gæster er Copenhagen Malmø Port, der årligt håndterer over 150.000 containere alene i København.

Eller hvad med en vaskeægte skattejagt? Spejdergruppen 1 fra Gentofte har stablet en spektakulær Sørøverskattejagt på benene. Udfordringerne bringer undervejs deltagerne højt til vejrs og giver sommerfugle i maven og ud på dybt vand. Der er også mulighed for at få testet sit boldøje - og ved spejdernes telte kan man hygge med bål og snobrød. Der trækkes lod om en helikoptertur med Danish Fly blandt alle, der gennemfører skattejagten. Du kan slutte dig til jagten hele dagen mellem kl. 11-16 – lige når det passer ind i dit Nordhavns-program.

Det er By & Havn, der i samarbejde med Nordhavnens virksomheder og foreninger, har taget initiativ til 360 GRADER NORDHAVNEN. Formålet er at sætte det nuværende havneområde og kommende byudviklingsområde på københavnernes ”mentale landkort”.  Netop nu er en stor international idékonkurrence om en ny masterplan for Nordhavnen i gang, og inden for de næste år vil der blive taget hul på den udvikling, der skal gøre Nordhavnen til Københavns nye levende bydel ved vandet med omkring 40.000 boliger og 40.000 arbejdspladser.

Programmet for 360 GRADER NORDHAVNEN:

• Kl. 09.30: Nordhavnsløbet
  • Kl. 11: Åbning v/ adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen
  • Kl. 11: Kaffe, kage og gaver
  • Kl. 11 - 16: Guidet tur på åbent lad
  • Kl. 11 - 16: Guidede sejlture
  • Kl. 11 - 16: Nordhavnsmarked ved Fiskerihavnen
  • Kl. 11 - 16: Sørøverskattejagt
  • Fra kl. 11: Fotokonkurrence
  • Kl. 11 - 16: Jetski show
  • Kl. 11 - 16: Helikopterflyvning (brugerbetaling)
  • Kl. 11 - 16: Åbent hus i havnens vedligeholdelsescenter
  • Kl. 11- 16: Copenhagen Malmö Port – Krydstogtindusti, containertrafik og industrihavn på tæt hold
  • Kl. 11- 16: Roland Scandinavia: Åbent hus og Palle pirat duo show
  • Kl. 13 - 16: Besøg Østerbro Havnekomité

Offentlig transport: S-tog til Nordhavn station. Bus 26, som normalt kører til Nordhavnen, kører desværre IKKE om lørdgen. Men det er kun en kort gåtur fra Nordhavn Station langs gitteret til Sundkrogsgade. Ved toldvagten kommer "studenterbusserne" forbi hvert kvarter. Ellers tag cyklen!

Læs meget mere om programmet her

Presseinfo:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard T: 2916 0586