By & Havn får ny visuel identitet

1. december 2008

Arkitektur i verdensklasse. Pulserende moderne bydele og en levende havn. Masser af visioner til udviklingen af fremtidens København. By & Havn arbejder for at skabe levende bydele – til glæde for københavnerne og alle byens besøgende. Nu har selskabet fået ny visuel identitet.

 


For et år siden blev areal-delen af Ørestadsselskabet og Københavns Havn fusioneret til Arealudviklingsselskabet. Senere blev selskabet omdøbt til det mere mundrette navn – By & Havn. Øvelsen gik ud på at samle ekspertisen i et selskab: Ekspertisen i at udvikle nye bydele i verdensklasse i København, samt at stå for havnedriften i Københavns havn. Selskabets økonomiske mål er, via salg af byggegrunde, at være med til at finansiere en anden del af Københavns udvikling, nemlig byggeriet af den nuværende og kommende Metro.

Udviklingsselskabet By & Havn I/S er en blandet bolsjebutik med mange aktivitetsområder; byudvikling i Ørestad og Nordhavnen samt i en række af Københavns øvrige havneområder.  Drift og vedligehold af havnen bl.a. via medejerskabet af Copenhagen Malmö Port, samt myndighedsudøvelse i havnen. By & Havn står også for udlejning af erhvervslokaler og parkering. By & Havn er et offentligt ejet selskab. Ejerne er Københavns kommune (55 %) og Staten (45 %).

”By & Havn er med til at skabe fremtidens København i samarbejde med stat og kommune, med organisationer, interessenter og med de mange københavnerne, der er interesseret i byudvikling. Selskabet rummer mange forskellige funktioner, men de handler alle sammen om at gøre København til en bedre by at bo og leve i. Både når det angår drift af havnen og udbygning og udvikling af bydele tæt på bykernen. Vores nye familie af visuelle identiteter afspejler de mange forretningsområder, og identiteterne giver os mulighed for at kommunikere mere præcist, hvem vi er,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen.

For at kunne rumme de mange aktiviteter har selskabet i første omgang fået udviklet tre to logoer; By & Havn og Ørestad. Senere kommer yderligere to logoer. CPH Port er By & Havns myndighedsudøvelse i havnen og stilen bliver naturligvis maritim. Og når idékonkurrencen for Nordhavnen bliver afgjort, vil selskabet også få et nordhavnslogo, der afspejler den kommende udvikling af byudviklingen i området.


Om identiteterne

Den samme skrifttype er brugt på alle tre logoer for at illustrere et familieskab. Alligevel har hvert logo sit eget særpræg og sine egne værdier.

BY & HAVN logoet står for et selskab, der er med til at skabe fremtidens København i mødet mellem forskellige tendenser og strømninger, organisationer og interessenter og mennesker. De lysegrå og blå linjer – der afspejler byen og vandet - er flettet sammen og indbyder til tværgående og værdiskabende samarbejde, som når det går op i en højere enhed, løfter hele København sikkert ind i fremtiden.


ØRESTAD logoet understreges af en grøn figur, som er et unikt grønt omrids af bydelens område. I Ørestad bor der allerede 5.000 mennesker og arbejder dobbelt så mange. Her tager det fremtidige byliv og arkitekturen form – i et møde mellem naturen og byen.

By & Havns nye identitet er udviklet af LOOP Associates ved designerne Jan Nielsen og Peter Brix.

Presseinfo:

Pressechef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard, T: 2916 0586

Pressekontakt


Pressen er velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen, der kan være behjælpelig med yderligere information, illustrationer, baggrundsmaterialer og lignende. Vi bestræber os på at kunne give en hurtig tilbagemelding på pressens henvendelser.

 

Kontaktpersoner:

Carsten Arlund
Redaktør - billedredaktør
E: ca@byoghavn.dk
T: 2075 1701

Søren Bech Gade
Kommunikationsmedarbejder
E: sga@byoghavn.dk
T: 6115 3990



Lotte Rosenholm
Kommunikationsmedarbejder
E: lot@byoghavn.dk
T: 3057 8206