Spadestik til Big House

8. oktober 2007

Nu begynder byggeriet af BIG HOUSE i Ørestad Syd. Som navnet antyder, er der tale om et særdeles stort byggeri bestående af ca. 50.000 m2 boliger og 10.000 m2 erhverv. De cirka 500 boliger kommer til at bestå af forskellige boligformer. Overborgmester Ritt Bjerregaard tog i dag første spadestik.

Spektakulær arkitektur og stor diversitet

Konsortiet bag BIG HOUSE består af Ejendomsselskabet St. Frederikslund A/S, Dansk Olie Kompagni A/S og Høpfner A/S. Byggeriets arkitekt er Bjarke Ingels. Det er gamle kendinger af Ørestad, idet konsortiet og arkitekten tidligere har stået bag opførelsen af VM Husene og VM Bjerget i Ørestad City.

BIG HOUSE kommer til at bestå af godt 500 boliger i form af både tårnlejligheder, familieorienterede town houses, små og store lejligheder og eksklusive penthouses i alle prisklasser. Denne mangfoldighed af boligtilbud er et af byggeriets mes fremtrædende karaktertræk. Diversiteten understreges af, at BIG HOUSE også vil indeholde 30-35 boliger, som udlejes i 15 år til særligt lave priser. Boligerne vil ikke adskille sig fra andre boliger i BIG HOUSE og vil være spredt rundt omkring i huset.

Byggeriets ejerlejligheder bliver fra 46 m2 til 170 m2, og prisniveauet er fra 1.175 mio. kroner og opefter.

Overborgmester Ritt Bjerregaard glæder sig især over, at BIG HOUSE også kommer til at indeholde boliger til meget rimelige priser:

"Det er et gennembrud, at private bygherrer nu går i gang med at tage et socialt ansvar. Det er et tegn på, at også byggesektoren tager bestik af de politiske signaler, der kommer fra København. At der kommer billige boliger, er nødvendigt for diversiteten i Ørestad og for København, der har brug for at kunne tilbyde boliger til alle. Det er enestående, at der er reserveret boliger til almindelige mennesker i et eksklusivt og arkitektonisk meget spændende byggeri som BIG HOUSE," siger Ritt Bjerregaard.

BIG HOUSE opføres på sydkanten af Ørestad Syd med fri udsigt over Kalvebod Fælleds vidder. BIG HOUSE er et langstrakt, sammenhængende hus med et næsten en kilometer langt stisystem og store højdeforskelle og optimalt lysindfald i boligerne. Samtidig udfordres den store skala på fineste vis af de mange intime nærmiljøer og små forhaver, der leder tankerne i retning af ”Kartoffelrækkerne” eller ”Bella Vista” i Klampenborg. På samme måde som i disse byggerier tager BIG HOUSE afsæt i langtidsholdbare sociale visioner.

De første beboere forventes at kunne flytte ind i BIG HOUSE i begyndelsen af 2010. Projektet har en samlet værdi af cirka 1.5 mia. kroner og bliver et af de største boligbyggerier i Danmark i nyere tid. Mod sædvane i branchen har konsortiet valgt at igangsætte byggeriet før boligerne sættes til salg.

”Vi har en stærk tiltro til, at markedet er parat til boliger i en unik arkitektonisk kvalitet - til priser som kan betales. Det bliver et hus, hvor enhver har mulighed for at finde noget som tiltaler dem; hyggelige haver, spektakulære udsigter, private tagterrasser og direkte adgang til naturen på Kalvebod Fælled,” siger Per Høpfner fra konsortiet.

”BIG HOUSE er det andet boligbyggeri, der igangsættes i Ørestad Syd i 2007. Jeg glæder mig over, at visionen om bydelen ligeså stille er på vej til at blive indfriet. Ørestad Syd skal være en blandet bydel, og man kan sige, at BIG HOUSE indkapsler Ørestad Syds visioner i ét byggeri. Og så er det selvfølgelig glædeligt, at igangsættelsen sender et kraftigt signal om, at der er fuld kraft på udviklingen i Ørestad,” Siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, Ørestadsselskabet.

Pressekontakt:

Direktør Lars Mortensen, Ørestadsselskabet