Grundstensnedlæggelse på Stævnen

7. juni 2007

I dag var der grundstensnedlæggelse på Ørestad Syds første boligbyggeri, Stævnen, som opføres af Sjælsø Gruppen.

Grundstensnedlæggelsen markerer, at det første boligbyggeri i Ørestad Syd nu går i gang. I løbet af en årrække vil kvarteret danne rammen om boliger til 10.000 mennesker plus 15.000 menneskers daglige færden i fritiden og på arbejde.

Selve ceremonien blev udført af teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, administrerende direktør Ib Henrik Rønje fra Sjælsø Gruppen og administrerende direktør i Ørestadsselskabet, Jens Kramer Mikkelsen.

”Hvis København skal opnå status som Nordeuropas mest attraktive metropol, kræver det visioner og fælles satsninger. Nogle af de betydeligste visioner er allerede ved at tage form og er ved at blive afprøvet her i Ørestad. Der er tale om det største og mest omfattende planlægnings- og byudviklingsprojekt i Danmark lige nu og mange år frem, og boligbyggerier som Stævnen vidner om en forrygende udvikling", siger Klaus Bondam.

Ud af de i alt 165 lejligheder er 90 sat til salg – heraf er omkring 40 af de attraktive lejligheder allerede solgt. I 2008 vil de første købere kunne flytte ind i Stævnen og nyde udsigten over den fredede Kalvebod Fælled, som Stævnen ligger lige på kanten af.

At dagens grundstensnedlæggelse er noget helt specielt, understreger Ørestadsselskabets administrerende direktør, Jens Kramer Mikkelsen:

”Nu tages der hul på boligerne i et helt nyt bykvarter. Vi har jo været i gang med at anlægge veje, kanaler med mere i halvandet års tid, men det er nu, det nye bykvarter træder i karakter og bliver synligt og konkret.”

Ørestad Syd bliver et tæt og højt bykvarter. Den sydlige del kommer til at bestå af lige dele bolig og erhverv. Boligerne kommer primært til at ligge ved grænsen til Kalvebod Fælled med kilometervis af fredet natur lige uden for døren. Ørestad Syd kommer til at rumme alt det, man med rette kan forvente sig af en lokal bydel; butikker, arbejdspladser, børneinstitutioner, skole, offentlige services osv.

Om sammenhængen mellem byggeriet og bydelen siger Ib Henrik Rønje, administrerende direktør i Sjælsø Gruppen:

”Stævnen bliver en arkitektonisk perle med Københavns største baghave. Og Ørestad Syd bliver et ganske unikt område i Ørestad, der skal kunne leve sit eget liv som en selvstændig bydel. Som en del af Ørestad Syd skal Stævnen være med til at sætte en høj standard for en helt ny bydel, hvor der både er tænkt fritid, arbejdsliv og liv i det hele taget ind i helheden.”

Pressekontakt:

Lars Volle, Help PR & Kommunikation, T: 5050 7413, E: lars@help-pr.dk