Ørestad får sin egen kulturfestival

5. september 2007

Vesterbro har en. Pisserenden har en anden - og der er også en i Århus. Selvfølgelig skal Ørestad også have sin egen kulturfestival. Fem dage, hvor du kan blive inspireret og bevæget. Hvor du kan lytte, diskutere, deltage & forandre dig.

Mød: Huspoet og multikunstner T.S. Høeg // forfatter Knud Romer // forfatter Carsten Jensen // forfatter Jens Blendstrup // forfatter Charlotte Heje Haase // musiker Mike Sheridan // musiker og producer Tue Track // arkitekt og forelægger Jens Bertelsen // professor Ib Bondebjerg // danserne Steen Koerner og Josephine Raahauge // drag queen miss OTB // dansegruppen Freestyle Phanatix // parkour gruppen Team JiYo // sundheds- og omsorgsborgmester Mogens Lønborg // rapper og konferencier Ole Omkvæd samt stor koncert med Gypsies featuring Jokeren // Camille Jones // Waqas & Lenny (Outlandish)

At flytte sig // 10.-14. september i Ørestad City

Det er Ørestad Gymnasium, som i samarbejde med Ørestadsselskabet har taget initiativ til Ørestad Kulturfestival. Festivalen skal være en kulturel begivenhed, der markerer, at gymnasiet er flyttet ind i sin nye bygning og på fuld kraft ønsker at være en levende del af Ørestad – en dynamo for kultur og sociale aktiviteter.

”Der er et dobbelt sigte med festivalen; om dagen arbejder eleverne med medier, kunst, kultur og sport i samarbejde med professionelle. Om aftenen åbner gymnasiet dørene for en række offentlige arrangementer,” forklarer rektor Allan Kjær Andersen, Ørestad Gymnasium.

Temaet for kulturfestivalen er At flytte sig. Ørestad er Københavns nye bydel. En bydel for folk, der vil noget andet end det etablerede. Ingen er herfra. Alle kommer fra et andet sted. Gymnasiet er også lige flyttet fra en midlertidig adresse til den nuværende. Samtidig er det i sig selv et væsentligt element i skolens værdigrundlag, at der skal være plads til at eksperimentere, til at søge og være villig til at flytte sig for at få ny indsigt.

”Især glæder jeg mig til, at der forhåbentlig kommer mange nysgerrige beboere fra Ørestad og fra andre bydele til de offentlige arrangementer. Det er jo ingen hemmelighed, at vi gerne vil gøre gymnasiet til et kulturelt kraftcenter – et slags kulturhus i Ørestad City,” siger Allan Kjær Andersen.

Ørestad Kulturfestival løber af stabelen for første gang i år. Festivalen skal finde sin identitet – men det er klart ambitionen, at begivenheden skal nå ud over bydelens grænser. At kulturfestivalen skal være med til at sætte Ørestad på københavnernes landkort som en bydel med et rigt kulturliv.

”Gymnasiet er jo lige flyttet ind i deres fantastiske bygning. Det er imponerende, at lærerne og eleverne allerede har kræfter til at stable en offentlig kulturfestival på benene. Jeg er sikker på, at gymnasiet også på sigt bliver en drivkraft til at skabe liv i bydelen,” siger administrerende direktør i Ørestadsselskabet, Jens Kramer Mikkelsen.

Hver af kulturfestivalens fem dage har et overordnet tema: Mandag er Ordets Dag (forfattere, journalister, reklamefolk), tirsdag er Lydens Dag(musik, elektronica, lydbilleder), onsdag er Billedets Dag (video, foto, installationskunst, videomarathon), torsdag er Kroppens Dag (Ørestad Kvartet Stafet, Parkour) og fredag er Den Store Dag (den afsluttende dag med en storstilet koncert på Kay Fiskers Plads).

Besøg også hjemmesiden www.orestad.dk/festival og læs mere om det spændende program, som allerede på mandag den 10. september starter med en storstilet forfatteraften.

Ørestad kulturfestival er arrangeret af Ørestad Gymnasium i samarbejde med Ørestadsselskabet. Støttet af Field´s, Rambøll, Atkins, Kunstrådet, Københavns Kommune og Det Danske Filminstitut.

Pressekontakt i Ørestadsselskabet:

T: 2075 1701,