Lys og Arkitektur Picnic

15. maj 2007

Ørestad er valgt som årets hotspot i CPH Architecture and Design Days festivalen. Derfor ligger festivalens åbningsarrangement også naturligt i Ørestad City, hvor der er planlagt en sjov og begivenhedsrig aften.

Fredag den 18. maj kl. 18.30 – 24.00 i Ørestad City

Som alle gode aftener starter dette åbningsarrangement med en prolog – nemlig rundvisningen i det spritnye Ørestad Gymnasium, som blev officielt indviet den 10. maj af HKH kronprinsesse Victoria af Sverige og HKH kronprins Frederik.

Besøget i Ørestad Gymnasium begynder kl. 18.30 Her vil rektor Allan Kjær Andersen og chefarkitekt Kim Herforth Nielsen fra arkitektfirmaet 3xNielsen byde velkommen og vise dig rundt i Danmarks nyeste og absolut flotteste gymnasium i Ørestad City. Bygningen er skræddersyet til det nye årtusindes idéer om undervisningslokaler i fagfamilier, åbenhed i rummene og masser af nicher til arbejde, kreativitet og koncentration. Vi får svar på, hvordan er form og indhold er defineret og materialieret i forhold til gymnasiets profil, som er medier, kommunikation og kultur.

Gymnasiet startede undervisningen allerede i august 2005 med seks klasser i midlertidige lokaler på ”gamle KUA”. I år har skolen haft 550 ansøgere, hvilket er landets største søgetal. Den nye bygning kan rumme ca. 1000 elever og tages i brug af elever og lærere efter sommerferien.

Politikens arkitekturanmelder Karsten Ifversen har netop givet gymnasiet fem ud af seks stjerner i en anmeldelse og skriver bl.a.: ”Der skal lyde stor ros herfra til Københavns Kommune for at turde kaste sig ud i så drastisk et eksperiment. Det er allerede blevet Danmarks mest søgte gymnasium. Og det er forståeligt. Hvis Lundgaard og Tranbergs runde Tietgenkollegiet i Ørestad Nord giver én lyst til at blive studerende igen, så kan 3XN´s originalt indrettede gymnasiekube godt få en lyst til at spire til også at tage gymnasiet forfra”.

Rundvisningen og foredraget varer halvanden times tid. Herfra kan du gå direkte til selve Architecture and Design Days åbningsarrangement: Lys og Arkitektur Picnic, som finder sted i Byparken i Ørestad City.

Lys og Arkitektur Picnic

Fredag den 18. maj kl. 20.30

Mødesteder: Kay Fiskers Plads (rundvisning) og byparken i Ørestad City (nær Ørestad Metrostation)

Enestående lys-, musik- lounge- og arkitekturoplevelse i parken i Ørestad City ved skumringstid. Pak en picnickurv, grib en ekstra varm sweater og begiv dig ud i københavns moderne bydel.

Arrangementet starter med en finurlig og spændende aftenvandring med lys-entusiasterne og indehaverne af landets første lys- og mediekunstgalleri Illumenarts. I en levende og inspirerende tone vil Catja Thystrup og Stine Keiding beskrive og vise, hvordan aftenlyset og det elektriske lys fra gadelamper, billygter og bygningers glaspartier skaber en række enestående syns- og arkitekturoplevelser i bydelen.

Ørestad modtog i 2004 ”årets udelyspris” af elselskaberne i Danmark og Lysteknisk Selskab med jurymotiveringen: ” "Ørestad får prisen for et vellykket og omfattende belysningsprojekt, som er med til at understrege bydelens nye og moderne arkitektur (..) Bydelen har sin helt egen karakter, og det er belysningen på fornemmeste vis med til at understrege. Det meget enkle og overbevisende belysningskoncept binder de mange forskellige bebyggelser, pladser, gader og parkområder sammen til en let forståelig helhed".

Turen starter ved Kay Fiskers Plads og slutter ved Ørestad Bypark, hvor Lyskastellet og Superlight vil tage over og lade spektakulære lysudsmykninger dukke frem i tusmørket.

Boris Oppermann, Mads Jacobi (Lyskastellet) og Simon Krog (Superlight) har netop åbnet deres galleri i Rømersgade og herfra begiver de sig med kabler, halogen og en trillion milliard 2 Kilo Watt lamper ud i byrummet for at skabe lyskunst. Samtidig lader DJ Rumpistol fra RUMP Recordings et smukt elektronisk vinyltapet indhylde Ørestad Citypark.

Rumpistol - eller Jens Berents Christiansen udgav i 2003 sit anmelderroste debutalbum. Siden har han turneret i ind- og udland og medvirket på et hav af compilation albums. Rumpistols musik er melodisk electronica med stærke elementer af dub, og hans tracks er altid fyldt med skæve detaljer og overraskelser.

Det er nu, du skal lægge et tæppe i græsset, tage sweateren på og pakke picnickurven ud. Mens du spiser og drikker, iscenesætter vi de høje byggerier omkring parken med lys, så de fremstår på en anderledes og eventyrlig måde. Lysfesten fortsætter til kl. 24 – og når du skal hjem, kører Metroen hvert andet øjeblik.

Eventet er et samarbejde CPH Architecture and Design Days festivalen og Bylivsgruppen – der er et initiativ taget af Københavns Havn A/S og Ørestadsselskabet for at koordinere events og aktiviteter i de nye bydele. Bylivsgruppen har netop udgivet en stor kulturkalender med masser af arrangementer, som alle foregår i Ørestad eller Københavns Havn. Du finder kalenderen på den nærmeste café.

Arrangør: Wonderful Copenhagen og Bylivsgruppen

Information: www.cphadd.dk, www.bylivsgruppen.dk

Sted: Ørestad Gymnasium / Kay Fiskers Plads / Byparken i Ørestad City nær Ørestad Metrostation

Pressekontakt: Projektchef Carsten Arlund, Ørestadsselskabet, T: 2075 1701. E: ca@orestad.dk