VIRKSOMHEDER RYKKER TIL ØRESTAD

8. marts 2012

Ørestad er blevet et attraktivt område for virksomheder. Siden 2004 er antallet af aktive virksomheder i bydelen steget fra 65 til over 350. Den udvikling er en gevinst for hele København, lyder det fra overborgmester Frank Jensen. Tre erhvervsledere kan ligeledes fortælle om konkrete gevinster for deres virksomheder ved flytningen til Ørestad.

Virksomhederne trives i Ørestad, og bydelen er blevet et dynamisk erhvervsområde med flere hundrede både små, mellemstore og store virksomheder. I 2004 var der 65 aktive virksomheder i bydelen, og i 2011 var tallet steget til mere end 350, viser en opgørelse fra Københavns Kommunes Statistiske Kontor. Særligt i årene 2005 og 2006 rykkede mange virksomheder kontormøblerne til Ørestad, men også de seneste år har bydelen tiltrukket erhverv.

Københavns overborgmester Frank Jensen er ikke overrasket over, at Ørestad er blevet så populær hos virksomhederne.

”Ørestad har rigtig meget at byde på for virksomheder. Moderne byggeri, internationalt miljø og effektiv transport – både kollektiv og privat. Så det undrer mig ikke, at flere virksomheder etablerer sig i Ørestad. Det glæder mig, at der bliver skabt arbejdspladser i Ørestad, så bydelen både bidrager til at skaffe tag over hovedet og noget at lave for de 1000 nye københavnere, der hver måned flytter til byen,” siger overborgmesteren.

Kilde: Københavns Kommunes Statistiske Kontor

Til gavn for hele København
Samlet er der i dag mere end 10.000 arbejdspladser i Ørestad, og ifølge Frank Jensen bidrager bydelen på den måde til Københavns vækst.

”Det er både vigtigt for de enkelte nye bydele og for hele byen, at de nye byområder kommer til at bestå af en sund blanding af erhverv og beboelse. Det skaber et godt lokalmiljø, hvor der er liv både om dagen og om aftenen og medvirker til den vækst, som byen har brug for. København har brug for at tiltrække nye virksomheder, hvis vi skal nå vores mål om en gennemsnitlig vækst på fem procent årligt frem mod 2020,” siger Frank Jensen.

Nemmere rekruttering og store besparelser i Ørestad
Erhvervslivet i Ørestad er ifølge opgørelsen beskæftiget bredt inden for forskellige brancher, men de tre største er engros- og detailhandel, kommunikation og information og forskellige tjenesteydelser såsom rådgivning.

Netop hos ingeniør- og rådgivningsvirksomheden Rambøll har flytningen til Ørestad fra fire spredte adresser i Virum og Nørregade givet nye muligheder. I 2010 flyttede virksomheden 1400 medarbejdere til Ørestad City og ind i et Danmarks mest imponerende erhvervsdomiciler. Rambølls mission er at være forrest inden for miljø og design, og det kræver dygtige videnmedarbejdere. Efter flytningen til domicilet i Ørestad går rekrutteringen langt nemmere – både på grund af den imponerende bygnings placering centralt i Ørestad og det udvidede opland.

”Det halve Danmark kører jo forbi og opdager, hvor stor Rambøll er. Og Ørestad har også et opland, som nu ikke blot er 1,7 millioner mennesker, men 3,7 millioner i hele Øresundsregionen, som vi kan rekruttere fra,” siger Haakon Löe, der er Rambøll Danmarks markeds- og udviklingsdirektør.

De tre direktører, der alle har flyttet virksomheden til Ørestad. Fra venstre Haakon Löe fra Rambøll, Peter Müller fra Bayer og Niels Cederholm fra CBRE.

Også det internationale rådgiver- og mæglerfirma for erhvervsejendomme CBRE flyttede i 2011 fra Østerbro til Ørestad Nord. Her så virksomheden friske muligheder i forhold til en ny satsning på mere rådgivning, stabsreduktion og tilpasning til et vigende ejendomsmarked frem for primært mæglervirksomhed. Med base i bydelen kan CBRE nu foreslå Ørestad som et godt bud til blandt andet internationale investorer. Og CBRE´s direktør Niels Cederholm oplever, at investorerne er positive og synes, at Ørestads muligheder er fornuftige.

”Ørestad er en succes. I så stort et udviklingsprojekt er byggekrisen blot et bump på vejen. Man kan ikke komme udenom Ørestad i dag. Ørestad har fordel af, at det er en ny, planlagt by, som er nem at komme til og fra. Og der er herlighedsværdi blandt andet ved Amager Fælled,” siger Niels Cederholm.

Hos den tyske verdenskoncern Bayer er det især store tidsmæssige og økonomiske besparelser, som har været gevinsterne ved flytningen til Ørestad City. Sidste års flytning af det danske hovedsæde fra Lyngby har betydet markante besparelser på grund af nærheden til lufthavnen. Bayers salg og forskning inden for blandt andet materialer, planter og medicin foregår over flere kontinenter, og der er dagligt besøg fra udlandet. Derfor kan det ses på bundlinjen, at det danske hovedsæde er flyttet til Ørestad.

”Vi har medarbejdere i globale projekter, der konstant rejser til eksempelvis koncernhovedkvarteret i Leverkusen, Berlin eller Lyon. Her er en fantastisk nærhed til lufthavnen, som sparer transporttid og mange penge. Det gør også rejserne mere behagelige, foruden vi er tættere på centrum og Metro,” siger direktør Peter Müller.

Læs meget mere i artikelserien om de tre erhvervsprofiler i Ørestad. www.orestad.dk/erhverv.

De virksomheder, der er medtaget på kortet, har minimum ti ansatte. Klik på billedet og se hele kortet over erhverv i Ørestad.

Pressekontakt:
Redaktør i By & Havn, Carsten Arlund